Primaire inhoud van de pagina

Starten als consultant

Starten als zelfstandige IT-bedrijfsconsulent

Wil je na jaren als IT-specialist in loondienst je kennis en expertise op freelance basis delen? Dan is een carrière als zelfstandig IT-bedrijfsconsulent een logische volgende stap. Als freelancer geniet je van veel vrijheid, maar heb je ook heel wat verplichtingen. Om goed voorbereid te starten als zelfstandige zetten wij alle belangrijke zaken op een rijtje.
Jouw stappenplan

Hoofdberoep of bijberoep?

Je ondernemingsvorm

2. Je ondernemingsvorm kiezen

Wie start als freelancer doet dit vaak onder een eenmanszaak. Maar soms is het verstandiger om een vennootschap op te richten. Hoe dan ook: elke ondernemingsvorm heeft zijn voor- en nadelen. Weet je niet welke ondernemingsvorm het beste bij je plannen past? Deze test van Acerta vertelt je welke ondernemingsvorm jij het beste kiest

 

Je aansluiting

3. Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds

Alle zelfstandigen, ook bijberoepers, zijn verplicht om zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta. Waarom? Omdat je net zoals werknemers sociale bijdragen moet betalen aan de overheid. Zij betalen dit maandelijks via hun loon, jij betaalt dit per kwartaal via het sociaal verzekeringsfonds. 

Op basis van je statuut en inkomen berekent het sociaal verzekeringsfonds hoeveel je precies moet betalen. In ruil zijn je sociale zekerheid zoals ziekteverzekering, pensioenopbouw en kinderbijslag gegarandeerd. Voor het beheer betaal je aan je sociaal verzekeringsfonds een administratieve kost en bij Acerta is dat de laagste op de markt. 

Ben je zelfstandige in bijberoep? Dan betaal je elk kwartaal een solidariteitsbijdrage. Je sociale zekerheid wordt gegarandeerd via je job in loondienst.

Je ziekenfonds

4. Breng je ziekenfonds op de hoogte

Naast je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, informeer je je ziekenfonds over je nieuw statuut. Kies je voor Acerta? Dan doen wij dit voor jou.

Je inschrijving

5. Je inschrijving bij de KBO

Als freelancer werk je bij de klant of in veel gevallen thuis. Je opent dan misschien wel geen fysieke zaak, maar dat verandert niets aan je verplichtingen. Zo moet je je inschrijven in het KBO-register van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Hierna ontvang je jouw ondernemingsnummer waarmee klanten en leveranciers je kunnen identificeren.

Opgelet: je ondernemingsnummer is niet hetzelfde als je btw-nummer. Ja, het zijn vandaag dezelfde cijfers, maar je btw-nummer moet je apart activeren. Start je klein? Dan kan je een btw-vrijstelling aanvragen.

Een vangnet voor nu en later