Het traditionele jaarlijkse evaluatiegesprek waarin je alle kritiek of lof voor je medewerkers opspaart, is niet meer van deze tijd. Toch is evalueren broodnodig, en wel omdat je:
Geef regelmatig gerichte, genuanceerde en constructieve feedback: zo wordt je evaluatieproces een motivatiemiddel, eerder dan een meetinstrument. Je vindt makkelijker de juiste balans tussen prestaties, tevredenheid en bedrijfsgroei.
Nee. Als werkgever ben je niet wettelijk verplicht om je medewerkers te evalueren. Een medewerker kan ook geen evaluatiegesprek afdwingen, tenzij dat zo bepaald is in de arbeidsovereenkomst. Toch doe je er goed aan om een evaluatieprocedure in te voeren, want je medewerkers hebben er nood aan. Zorg er wel voor dat je ze op de juiste leest schoeit: onderbouwd, gericht op persoonlijke ontplooiing en de ontwikkeling van competenties. Goede prestaties belonen op een fiscaal vriendelijke manier?
Er bestaat geen one size fits all-benadering, maar deze richtlijnen zetten je al een eind op weg:
Te veel om op te noemen. Bij Acerta zijn we ervan overtuigd dat je met evalueren moet mikken op evolueren. Dat vereist een positieve aanpak die kadert in een bedrijfsbreed beleid om prestaties te verbeteren. Beperk je niet tot het jaarlijkse evaluatiegesprek, maar geef je medewerkers regelmatig feedback terwijl ze aan het werk zijn. Zo grijp je elke situatie aan als een kans om te leren en te groeien.
Met Me@MyBest ontwikkelde Acerta een frisse aanpak voor personeelsevaluaties. De belangrijkste uitgangspunten van deze talenthefboom: korte evaluatiecycli, sterktes ontwikkelen en positief vooruitblikken.
Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.
Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp