Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

De federale mobiliteitsenquête woon-werkverkeer 2024-2025 gaat van start

21 juni 2024

Werkgevers die gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst hebben, moeten tussen 30 juni 2024 en 31 januari 2025 deelnemen aan de federale mobiliteitsenquête. Vergeet de enquête niet voor advies voor te leggen aan de werknemersvertegenwoordigers in je onderneming.   

Wat houdt het in?

De federale mobiliteitsenquête heeft onder meer als doel de bereikbaarheid van de onderneming te verbeteren en de duurzaamheid van de mobiliteit aan te moedigen.

Ben je een onderneming (uit de privésector of de publieke sector) met gemiddeld meer dan 100 werknemers? Dan is de tijd weer aangebroken om de federale mobiliteitsenquête in te vullen en deze aan de FOD Mobiliteit en Vervoer te bezorgen. 

Je verzamelt hiervoor de meest recente gegevens over het woon-werkverkeer van je  personeelsleden (gekoppeld aan de postcode van hun woonplaats), de toegankelijkheid van je onderneming en het beleid daarrond en over de organisatie van arbeidstijd en thuiswerk binnen de onderneming. 

Voor het berekenen van het aantal werknemers, gebruik je de volgende berekeningswijze :

  • private werkgevers: telling van de sociale verkiezingen. De referteperiode voor deze telling is 1 juli 2023 – 30 juni 2024. 
  • Ben je een openbare dienst of autonoom overheidsbedrijf, dan houd je rekening met alle statutaire en contractuele personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van ten minste één jaar op 30 juni 2024.  

Hoe ga je tewerk?

Heb je op basis van de voorgaande berekeningswijze gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst, dan moet je een formulier invullen  voor elke vestigingseenheid waarvoor minstens 30 (interne en externe) werknemers zich ten minste twee dagen per week naar de vestigingseenheid begeven. Externe werknemers zijn bijvoorbeeld uitzendkrachten die betaald worden door het uitzendkantoor.
Heb je gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst, maar is er geen enkele vestigingseenheid met minstens 30 werknemers die zich minstens twee dagen per week naar de betrokken vestigingseenheid begeven (bijvoorbeeld ze gaan rechtstreeks naar de werf of naar klanten), dan moet je geen formulier invullen. De Fod Mobiliteit vraagt wel om hen in dat geval te verwittigen.

Vóór je de enquête verstuurt, bezorg je deze eerst aan de ondernemingsraad die 2 maanden de tijd heeft om een advies uit te brengen. Doe dit dus zeker voor 30 november 2024 zodat je de enquête tijdig kan verzenden. Is er geen ondernemingsraad in je onderneming, dan win je het advies in van de vakbondsafvaardiging. Als er noch een ondernemingsraad, noch een vakbondsafvaardiging bestaat, breng je de werknemers rechtsreeks op de hoogte van de enquête, zonder dat de werknemers nog een advies moeten uitbrengen.

De enquête start op 1 juli 2024 en eindigt op 31 januari 2025. Het formulier is uitsluitend online in te vullen via de webapplicatie van de FOD Mobiliteit. Deze applicatie bevat ook een hulpmiddel om rechtstreeks de werknemers te bevragen.

Je zal normaalgezien een e-mail en een brief ontvangen waarin je wordt uitgenodigd om aan de enquête deel te nemen. Het kan echter zijn dat de FOD Mobiliteit nu nog niet over alle gegevens beschikt om het aantal werknemers in je onderneming te kennen, zo kan het dus zijn dat je een brief ontvangt en de enquête toch niet moet invullen of omgekeerd. De FOD Mobiliteit baseert zich hiervoor immers op de gegevens uit de RSZ databank, die zijn voor het tweede kwartaal van 2024 momenteel nog niet gekend. Deze gegevens worden ook als richtlijn getoond in de applicatie zelf.

Meer informatie over deze mobiliteitsenquête vind je op de website van de FOD Mobiliteit. Daar kan je ook het nieuwe enquêteformulier voor 2024-2025 al raadplegen.  Je kan hier ook het recente webinar herbekijken.

Stel je werknemers tewerk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Dan is het mogelijk dat je een bedrijfsvervoersplan moet opstellen. Dit is het geval wanneer je meer dan 100 werknemers tewerkstelt op een zelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 
De mobiliteitsdiagnose – als onderdeel van het bedrijfsvervoerplan – moet opgemaakt worden vanaf 30 juni 2024 en doorgestuurd naar de betrokken diensten vóór 31 januari 2025.  

En wat heeft dat te maken met de federale mobiliteitsenquête?
Als je een bedrijfsvervoersplan indient voor een site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan kunnen deze  gegevens automatisch doorgestuurd worden naar de FOD Mobiliteit en Vervoer wanneer je hiervoor toestemming geeft in de vragenlijst voor het bedrijfsvervoerplan.  De federale mobiliteitsenquête moet dan niet meer ingevuld worden voor de site waarvoor je een bedrijfsvervoerplan hebt ingediend.  

Wat doet Acerta voor jou?

Binnen de intuïtieve rapporteringstool van Acerta Connect ontwikkelden wij het rapport ‘Mobiliteitsenquête’. Dit rapport wordt momenteel geactualiseerd en zal eind juni up to date zijn.

Dit rapport omvat alle gegevens die je aan de overheid moet doorgeven en is zelfs op eenzelfde manier gestructureerd. Hierdoor kan je eenvoudig de mobiliteitsgegevens van je werknemers terug vinden. Op MyAcerta vind je een Quick learn die je handig op weg helpt.

Voor meer informatie kan je terecht bij je aanspreekpunt binnen Acerta.

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates