Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Tijdelijke werkloosheid: elektronische controlekaart eC3.2 vanaf 2025 verplicht?

27 juni 2024

Sinds september 2023 kunnen werknemers die hierover een akkoord hebben met hun werkgever, gebruik maken van de elektronische controlekaart bij tijdelijke werkloosheid . Als werkgever kan je dit ook opleggen. We verwijzen hiervoor naar ons nieuwsbericht.
Vanaf 1 januari 2025 komt er een verplichting. De papieren controlekaart verdwijnt dan (behalve uitzonderingssituaties) volledig.

Update 26 juli 2024

De wetgevende teksten werden intussen gepubliceerd. Dit wil zeggen dat de elektronische controlekaart vanaf 1 januari 2025 effectief verplicht wordt, behalve in de sector voor de beschutte en de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven. Hierdoor verdwijnt ook het verplichtte validatieboek.
Er zijn geen afwijkingen meer voor de bouwsector.
De nodige nuances werden hieronder rechtstreeks in de tekst toegevoegd.

Regeling tot en met 31 december 2024

Er zijn vandaag twee mogelijke situaties :

  • Jouw onderneming voorziet voor alle werknemers (in cao of arbeidsreglement) een verplichting om gebruik te maken van de elektronische controlekaart. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van papieren controlekaarten.
  • Jouw onderneming legt geen verplichting op. Elke werknemer kan wel al vrijwillig overstappen van de papieren kaart naar de elektronische versie wanneer je daar als werkgever akkoord mee gaat.

Enkel in de tweede situatie , zal er voor jouw onderneming mogelijk iets wijzigen.

Een overgangsperiode tussen 1 januari 2025 en 30 juni 2025

De elektronische eC3.2 is in principe verplicht vanaf 1 januari 2025. Je werknemer kan niet meer kiezen voor de papieren versie van de controlekaart. 

Er zal nochtans een overgangsperiode volgen, zodat iedereen zich kan aanpassen. Zowel de werkgevers als de werknemers kunnen tot en met 30 juni 2025 een uitzondering vragen:

  • wanneer de digitalisering van je werknemers meer voorbereiding vraagt, kan je als werkgever een uitzondering vragen voor de volledige onderneming;
  • werknemers die zelf individuele problemen ondervinden, zullen ook een tijdelijke uitzondering  kunnen vragen. De werknemer moet dit dan uiteraard ook aan de werkgever laten weten.

Zolang de afwijking duurt, blijft ook het gebruik van het validatieboek dan wel tijdelijk verplicht.

Daarnaast zal het ook nog steeds mogelijk zijn om bij technische problemen of wanneer er nog een onverwachte gebeurtenis plaatsvindt nadat de gegevens voor de lopende maand al verstuurd werden naar de RVA, het werkloosheidsbureau en de uitbetalingsinstelling te verwittigen via e-mail, telefonisch of door zich persoonlijk aan te melden.

  • Afwijking op werkgeversniveau

Wil je als onderneming afwijken tijdens de overgangsperiode, dan zal je aan de RVA moeten aantonen dat je voldoende inspanningen hebt geleverd om je werknemers te begeleiden. Je moet dan een gemotiveerde aanvraag doen uiterlijk op de eerste werkloosheidsdag in je bedrijf na 31 december 2024 en je werknemers hierover inlichten.

  • Afwijking op werknemersniveau

Enkel de werknemers die nog geen keuze gemaakt hebben om de elektronische controlekaart te gebruiken, kunnen vanaf 1 januari 2025 ook zelf een tijdelijke afwijking vragen.

Deze werknemers moeten hun werkgever verwittigen met een aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs. Uiterlijk op de 30e dag van de maand volgend op de maand waarin de werknemer voor het eerst tijdelijk werkloos is na 31 december 2024 moet de werknemer ook zijn uitbetalingsinstelling en het bevoegde RVA-kantoor verwittigen. 

Zijn deze voorwaarden niet vervuld, dan deelt de RVA aan de werknemer en aan de werkgever mee dat de werkgever vanaf de maand volgend op de mededeling door de werknemer geen papieren controlekaart meer moet afleveren.

  • Aanvraagprocedure

De noodzakelijke formulieren om een afwijking te vragen worden door de RVA nog ter beschikking gesteld.

  • Tijdelijke afwijking

Een toegestane afwijking is geldig voor de maand waarin de eerste werkloosheidsdag ligt en de twee daaropvolgende maanden.  Indien nodig, kan daarna op basis van een nieuwe aanvraag nog een verlenging worden toegestaan.

De minister kan, na advies van de RVA, de overgangsperiode mogelijk nog eenmalig verlengen tot en met 31 december 2025. We raden echter aan om hier zeker geen rekening mee te houden, maar je onderneming nu al zo veel mogelijk voor te bereiden op het gebruik van deze nieuwe procedure. Lees hieronder wat er moet gebeuren wanneer je voor 2025 al de overstap wil maken.

Uitzondering voor de sector van de beschutte en de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven

In de sector van de beschutte en de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven (PC 327) kunnen werkgevers, in tegenstelling tot in andere sectoren, vandaag toestemming vragen om de papieren controlekaarten zelf te bewaren in een kast op het bedrijf. Op die manier kan de werkgever de  betrokken werknemers helpen om deze kaarten correct in te vullen voor ze het werk aanvatten.

Er zal in deze sector geen verplichting komen om de elektronische controlekaart te gebruiken. De huidige regeling met een mogelijkheid van keuze tussen een papieren of een elektronische controlekaart blijft daar van toepassing. 

Wat moet er weer gebeuren als je vóór 2025 de elektronische controlekaart wil gebruiken?

Je sluit een individueel akkoord met een of meerdere van je werknemers of neemt nu al een verplichting op in je arbeidsreglement of in een cao voor al je werknemers. Aarzel niet om ons te contacteren voor de nodige modeldocumenten.

Je werknemer:

  • downloadt de app eC3.2 van de Google of Apple-appstore. De controlekaart invullen kan ook op desktop via de portaalsite van de Sociale Zekerheid.
  • logt in via eID of Itsme. Grensarbeiders kunnen een alternatieve digitale sleutel krijgen, maar enkel na afspraak op het werkloosheidsbureau. Als je ook met grensarbeiders werkt, begin je hier dus best zeker op tijd aan.
  • kiest in de app om de elektronische controlekaart al in de lopende maand te gebruiken of pas vanaf de volgende maand. Vanaf de gekozen maand wordt er enkel nog elektronisch gewerkt.

De RVA voorziet een infoblad voor werknemers en werkgevers. Je kan daarnaast een handleiding en een instructiefilmpje raadplegen.

Werknemers kunnen voor meer informatie terecht bij hun uitbetalingsinstelling. Bij technische problemen kan je terecht bij het contactcenter van de Sociale Zekerheid op 02/545.50.70 of via het online contactformulier

Bron

  • Controlekaart tijdelijke werkloosheid vanaf 1 januari 2025 enkel nog digitaal | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be)
  • KB van 9 juli 2024 tot wijziging van de artikelen 71, 71ter, 137, 138bis en 154 van het koninklijkbesluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering betreffende de verplichting van het gebruik van een elektronische controlekaart door de tijdelijk werklozen, BS 16 juli 2024
  • MB van 9 juli 2024 tot opheffing van de artikelen 83 tot 86bis van het ministerieel besluit van 26 november1991 houdende de toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering in het kader van het verplicht gebruik van de elektronische controlekaart door tijdelijk werklozen, BS 16 juli 2024

 

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates