Starten in bijberoep

De opstart van je zaak in bijberoep
Je eigen zaak starten? Dat regel je vlot online met Acerta: regel meteen je ondernemingsnummer en btw-activatie en je aansluiting bij Acerta.

Ontvang je ondernemingsnummer
Elke zelfstandige moet zich inschrijven bij de KBO. Bij deze inschrijving ontvang je een uniek ondernemingsnummer, dat tevens dienst doet als btw-nummer. Deze stap is essentieel voor de officiële erkenning van je onderneming.

Btw-plichtig? Vraag je btw-nummer aan.
Afhankelijk van je activiteiten en omzet ben je mogelijk btw-plichtig. Dit houdt in dat je periodiek btw-aangiften moet indienen en btw moet aanrekenen aan je klanten. Als je inkomsten lager zijn dan 25.000 euro, kan je een vrijstelling aanvragen. Pas op: je mag dan ook geen btw aanrekenen op je uitgaande facturen, noch btw recupereren op inkomende facturen. Voor meer informatie hierover, kun je terecht op de website van de FOD Financiën.
Om belastingvermeerderingen te vermijden, stort je driemaandelijks voorafbetalingen naargelang je inkomen. En denk eraan dat de inkomsten uit je zelfstandige activiteit boven op je inkomsten als loontrekkende komen. De kans bestaat dat je daardoor in een hogere belastingschijf belandt.

Jouw aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds
Als zelfstandige in bijberoep ben je verplicht je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta. Hoewel je via je hoofdberoep al sociale rechten opbouwt, is deze aansluiting verplicht voor elke zelfstandige activiteit

Waarom Acerta?
- Alles wat je nodig hebt – onder één dak
- Laagste beheerskost van het land
- Je coach bij de start, en daarna – je hele loopbaan lang
- Altijd bereikbaar: online, telefonisch en op kantoor
Bonus: Jouw aansluiting verloopt samen met je inschrijving in de KBO en activatie van je btw-nummer. Zo ben je in één klap in orde

Vergunning nodig?
Afhankelijk van de aard van je activiteiten heb je mogelijk specifieke vergunningen of licenties nodig. Wij informeren je hierover bij je aansluiting.
Meer over

Bescherm jezelf met een goede verzekering
Als beginnende zelfstandige in bijberoep is het belangrijk om voorbereid te zijn op de uitdagingen die het ondernemerschap met zich meebrengt. Bij Acerta begrijpen we dat je moet kunnen anticiperen, creëren en je aanpassen, maar ook dat je soms zult falen, herbeginnen en uiteindelijk slagen.
Om je net zo goed te beschermen als een werknemer, bieden wij verzekeringen op maat voor starters. Neem contact op met ons Team Verzekeringen om je te begeleiden bij het kiezen en afsluiten van cruciale en betaalbare verzekeringen die passen bij jouw situatie. Zo kun je met een gerust hart focussen op de groei van je onderneming, wetende dat je goed verzekerd bent tegen onverwachte gebeurtenissen.

Zoek een boekhouder, of niet
De boekhoudkundige verplichtingen als zelfstandige in bijberoep zijn afhankelijk van je omzet en de juridische vorm van je activiteit. Kleine ondernemingen en eenmanszaken kunnen vaak gebruik maken van een vereenvoudigde boekhouding, terwijl vennootschappen aan strengere regels moeten voldoen.
Samenwerken met een ervaren boekhouder helpt jou om overzicht te houden en te voldoen aan alle wettelijke verplichtingen. Zo kan jij je focussen op je groei en succes in bijberoep. Doe je het liever zelf? Overweeg dan om een goede boekhoudtool te gebruiken die jou kan helpen met correcte administratie.
Vijf tips om je perfecte boekhouder te vinden
- Kies een expert in je sector
- Zoek naar de juiste klik tijdens het eerste gesprek
- Let op proactiviteit en betrouwbaarheid tijdens het eerste gesprek
- Kijk naar je budget
- Wil je ook fiscaal advies of bedrijfsaudits?

Download jouw snelgids voor bijberoepers
In deze snelgids lees je alles over…
- Jouw sociaal statuut als zelfstandige in bijberoep: Het sociaal statuut van een zelfstandige in bijberoep verschilt met dat van zelfstandige in hoofdberoep. We zetten alles voor je op een rij.
- Jouw sociale bijdragen: Elk kwartaal betaal je sociale bijdragen en daardoor krijg je verschillende sociale rechten. Maar hoe werkt dit juist?
- Jouw sociale rechten: Dankzij jouw betaling van sociale bijdragen, geniet je van een pakket sociale rechten. Daarnaast maak je bij de start van je zaak best meteen werk van extra bescherming.
Waarom Acerta?
- Alles wat je nodig hebt – onder één dak
- Laagste beheerskost van het land
- Je coach bij de start, en daarna – je hele loopbaan lang
- Altijd bereikbaar: online, telefonisch en op kantoor