Vorige

Competenties zijn sleutel tot hoger loon

Werkgevers verkiezen verloning op basis van competenties en prestaties

Brussel, 20 maart 2025 – De Belg geeft zijn loonpakket op dit moment een tevredenheidsscore van 6,8 op 10. Dat is iets lager dan hoe werkgevers die tevredenheid inschatten (7,1 op 10). Dat blijkt uit het jaarlijkse loononderzoek van Acerta Consult bij meer dan 2.000 werknemers en 500 werkgevers. Verder wil het gros van de ondernemingen in de toekomst meer verlonen volgens prestaties en competenties. “In digitale tijden en met arbeidskrapte in sommige sectoren kijken werkgevers vooral naar hoe werknemers zich kunnen aanpassen aan veranderingen op de werkvloer en in hun job. Dat aanpassingsvermogen is een soft skill die mogelijk de verloning van werknemers deels mee zal bepalen in de nabije toekomst”, klinkt het bij Acerta Consult.

6,8 op 10 voor loon

In 2025 is er geen ruimte voor loonopslag boven op de index, zo bleek uit het recentste loonrapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Maar is de Belg momenteel tevreden over het loonpakket dat hij krijgt? En hoe tevreden denken werkgevers dat werknemers over hun verloning zijn? Het zijn enkele van de vragen in het jaarlijks loononderzoek van Acerta Consult. Wat blijkt dit jaar: de Belg is door de band genomen tevreden over zijn loonpakket en geeft het een gemiddelde score van 6,8 op 10. Dat is weliswaar ietwat minder dan vorig jaar (7 op 10), maar ligt in lijn met de inschatting die werkgevers maken. Bedrijfsleiders schatten in dat werknemers hun loonpakket gemiddeld een 7,1 op 10 zouden geven. Vorig jaar lag die score ook iets hoger: 7,2 op 10. 

Annelies Baelus, Director learning & reward bij Acerta Consult: “Het feit dat de meerderheid van zowel werkgevers (63%) als werknemers (53%) een score geven tussen 7 en 8 op 10 wijst op stabiliteit in de cijfers. En dat ondanks de minder gunstige vooruitzichten, waardoor de lonen dit jaar niet boven op de index zullen stijgen. Het kleine verschil in perceptie tussen wat werknemers ervaren en wat werkgevers denken, is iets dat we door de jaren heen consequent hebben waargenomen.” 

Anciënniteit versus competenties

Naast de relatieve tevredenheid over het loon valt het op dat werkgevers en werknemers het eens zijn over wat de basis van verloning zou moeten zijn. Werkgevers verkiezen verloning op basis van competenties (51%) en prestaties (41%). Ook werknemers vinden dat verloning op basis van competenties (47%) en prestaties (46%) meer aandacht moet krijgen. Vier op de tien werknemers (37%) zijn daarentegen van mening dat anciënniteit nog een belangrijker criterium zou moeten worden om het loon te bepalen. Werkgevers willen die anciënniteit minder laten doorwegen: slechts 15% wil meer aandacht geven aan het anciënniteitsprincipe in de toekomst.

Figuur 1: Belang toekomstige verloningscriteria: links werknemersbevraging Acerta-Indiville, meer dan 2.000 respondenten; rechts werkgeversbevraging Acerta-Indiville

Annelies Baelus: “Veel werknemers blijven vasthouden aan het anciënniteitsprincipe vanwege de duidelijkheid en objectiviteit. Bovendien bevordert verloning op basis van anciënniteit de loyaliteit van werknemers in omgevingen met grote arbeidskrapte. Het is opvallend, maar niet verrassend, dat vooral oudere werknemers, in het bijzonder 55-plussers (45%), voorstander zijn van verloning gebaseerd op dienstjaren, terwijl jongere werknemers van 18-45 jaar (32%) hier minder belang aan hechten en de voorkeur geven aan 'prestaties' en 'jobskills of competenties' als verloningscriteria. Het lijkt er echter op dat vaardigheden en prestaties de komende jaren meer en meer aan belang zullen winnen als het gaat over verloning. En dus zal anciënniteit wel een belangrijk criterium blijven, maar minder vaak het enige.”

Aanpassingsvermogen en veerkracht

Uit het onderzoek blijkt ook dat het verloningsbeleid in de Belgische ondernemingen steeds meer door competenties wordt gedreven. Op de vraag welke vaardigheden in de toekomst belangrijker zullen worden, zetten zowel werknemers (36,5%) als werkgevers (38,1%) ‘aanpassingsvermogen en veerkracht’ met stip op één. ‘Digitale geletterdheid’ stellen de werkgevers (36,6%) vervolgens op twee, terwijl de werknemers (23%) die vaardigheid plaats zes geven. Zij verwachten dat ‘creatief probleemoplossend vermogen’ (30,6%) en ‘leergierigheid en levenslang leren’ (30,4%) in de toekomst nog belangrijker zullen worden in hun werk.

Annelies Baelus: “De resultaten van het onderzoek geven aan dat veerkracht en leervermogen of aanpassingsvermogen in de toekomst belangrijke vaardigheden blijven. Levenslang leren is hier nauw mee verbonden. Gezien de snel veranderende arbeidsmarkt met uitdagingen zoals digitalisering, langer werken en vele langdurig zieken, is dit te verwachten. Het blijkt dat zowel werknemers als werkgevers hierover dezelfde mening hebben. Uit de resultaten blijkt dat werkgevers digitale geletterdheid hoger op de agenda plaatsen dan werknemers. Hier ligt een taak voor werkgevers om hun werknemers hierin zo goed mogelijk te ondersteunen. De AI-wetgeving stelt dat werkgevers moeten werken aan de AI-geletterdheid van hun werknemers. Dit kan al een eerste stap zijn” 

Figuur 2: Drivers voor verloning - links werkgeversbevraging Acerta-Indiville; rechts werknemersbevraging Acerta-Indiville, meer dan 2.000 respondenten


Over de cijfers
De gegevens komen van de jaarlijkse Spiegelbevraging die Acerta Consult door het onderzoeksbureau Indiville laat uitvoeren bij een representatief staal van meer dan 500 Belgische werkgevers en nog eens bij meer dan 2.000 werknemers. De data van de bedrijven werden gewogen om representatief te zijn voor België naar het aantal werknemers in de actieve ondernemingen met minstens vijf werknemers. De data van de werknemers werden gewogen om representatief te zijn voor België naar statuut, leeftijd, geslacht en taal.


Vragen als journalist?

Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker

+32 478 27 93 62
Sylva.De.Craecker@acerta.be

Deel dit artikel