Acerta Panel Webinar: hoe maak je je hr-beleid klimaatvriendelijker?
Vorige week ging ons eerste Acerta Panel Webinar van 2022 van start, met als topic: De klimaatzaak is ook een hr-zaak. 3 sprekers gaven ons inspiratie in het voorprogramma: Sonja Pianalto (AB Inbev), Laurence Jacobs (Agoria) en Fons Feekes (Evolutio), waarna vier experten het debat aangingen en de resultaten van ons panelonderzoek bespraken: Professor Frank Hendrickx (KU Leuven), Kirsten Florentie (Telenet), Ellen Van Grunderbeek & Annelies Baelus (Acerta). Want ondanks de pandemie die de voorbije 2 jaren ons leven beheerste, is het klimaatthema actueler dan ooit. We vatten enkele belangrijke inzichten samen.
Bedrijven kennen hun aandeel
46% van de bedrijven heeft al werk gemaakt van een klimaataanpak in zijn hr-beleid. Naast de klimaatakkoorden van Parijs, de Green deal en ook de Federale en Vlaamse regeerakkoorden, valt immers de rol van de bedrijven in het klimaatverhaal niet te ontkennen. Maar wat is hun belangrijkste motivatie? Bijna 70% van de bedrijven erkent hun maatschappelijke rol, gevolgd door employer branding en kostenbesparing. Met ‘Maatschappelijke rol’ op één is meteen ook een intrinsieke motivatie om actie te ondernemen vervuld, en dat werkt nog altijd het beste op lange termijn. De overtuiging en het geloof dat je als bedrijf een impact kan hebben en daadwerkelijk iets kan veranderen, is ook ingebed in de cultuur bij Telenet, zo getuigt Kirsten Florentie. Na het aanstellen van een ESG-lead (environmental, social & governance), werd ook hr betrokken. Want vroeg of laat, dien je in te zetten op een gedragsverandering. Hr, mensen en klimaat zijn immers onlosmakelijk verbonden.
Verandering op alle niveaus
Om deze gedragsverandering te realiseren, is er nood aan veranderingscapaciteit, zowel van mensen, organisaties en op beleidsniveau.Organisaties worden vaak vergeleken met de metafoor van een tanker. Maar heb je als organisatie al gedacht aan de mogelijkheden die je nu al hebt? Vermijd het grote wachten, want dan wacht iedereen en erken zelf je rol als organisatie, aldus professor Frank Hendrickx. Zo kan je in je cafetariaplan inzetten op hybride en elektrische wagens, kan je opteren voor een mobiliteitsbudget of een cao-90 bonus koppelen aan klimaatdoelstellingen.
45% van de werkgevers betrekt hun werknemers niet in de klimaatdiscussie. Daar is dus nog marge voor verbetering. Laat de spreekwoordelijke ideeënbus terugkomen en ga in co-creatie met je werknemers aan de slag. Want als je relevant wil ingrijpen in hr, dan wil je dat doen met acties die mensen aanspreken. Zo kunnen de noden in een flexibel cafetariaplan anders zijn naargelang de leeftijdscategorie of persoonlijke situatie waarin je werknemer zit. Ook hier geldt, het klimaatverhaal, is een verhaal van ons allemaal.
Klimaat als accelerator in de hele organisatie
Als bedrijf kan je dus niet langer verschuilen achter ‘green washing’ of ‘windowdressing’. De verandering voluit, dat is wat bedrijven nu moeten doen. Zo investeerde AB Inbev, investeerde fors in het aantal jobs dat gelinkt is aan duurzaamheid. Als organisatie zijn ze immers dagelijks afhankelijk van de natuur en voelen ze de invloed van het klimaatverhaal ook rechtstreeks. Laurence Jacobs van Agoria spreekt over de ‘triple transformation’ (green, talent & digital) en ook hier zien we de groene revolutie. Van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn er immers 7 rechtstreeks gelinkt aan hr: gaande van digitale transformatie en bedrijven van binnenuit verduurzamen, tot de creatie van nieuwe jobs, gebaseerd op nieuwe, digitale noden. Als bedrijf kan je hier ook op inspelen door reskilling en upskilling aan te bieden aan je werknemers en ze volop klaar te stomen voor een groene toekomst.
Benieuwd naar meer?
Het panel webinar over klimaat, leverde heel wat stof tot nadenken. Als bedrijf kan je ook niet langer bij de pakken blijven zitten. Lees onze whitepaper over over klimaat of ontdek hoe Acerta je kan bijstaan.
Geschreven door
Director Acerta Consult