Vorige

Belastbaar voordeel bedrijfswagen in 2024: het is wachten op de referentie CO2-uitstoten voor dit jaar

De voorbije jaren werden (ten laatste) midden december de referentie CO2-uitstoten voor het volgende jaar bekendgemaakt. Deze waardes zijn nodig om het belastbaar voordeel voor het privégebruik van een bedrijfswagen te berekenen voor het volgende jaar. Tot op heden werden de referentie CO2-uitstoten voor de berekening van het belastbaar voordeel voor de bedrijfswagen in 2024 nog steeds niet bekendgemaakt. Recent werd duidelijk wat de reden hiervoor is.

Even herhalen

Een bedrijfswagen die voor privéverplaatsingen (met inbegrip van het woon-werkverkeer) gebruikt mag worden vormt voor de werknemer of de bedrijfsleider een belastbaar voordeel. Voor de klassieke bedrijfswagens stemt dat voordeel op jaarbasis overeen met het resultaat van volgende formule:

cataloguswaarde x 6/7 x ((5,5 + (CO2-uitstoot wagen - CO2 -referentie uitstoot)) x 0,1)/100)

De CO2-uitstoot vormt dus een onderdeel van de berekeningwijze. Het voordeel vertrekt van de vermenigvuldiging van 6/7de van de cataloguswaarde met een standaardpercentage van 5,5% dat verlaagd of verhoogd wordt in functie van de uitstoot van de concrete bedrijfswagen. Elke gram CO2 die de ter beschikking gestelde wagen meer (of minder) uitstoot dan de standaard, zorgt voor een stijging (of een daling) van het percentage met 0,1. Aansluitend wordt het resultaat verminderd met de referentie CO2-uitstoot. Dat is een cijfer dat jaarlijks wordt bepaald en telkens geldt voor het betrokken kalenderjaar.

Het uiteindelijke percentage schommelt steeds tussen 4% en 18% (onder- en bovengrens). Voor elektrische wagens zal dus steeds het minimumpercentage van 4% gelden (dus: cataloguswaarde x 6/7 x 4%).

Referentie CO2-uitstoot

De publicatie van de referentie CO2-uitstoten (dat zijn er twee: één voor wagens die rijden op diesel en één voor wagens die rijden op benzine, LPG of aardgas) is dus essentieel voor een correcte berekening van het voordeel alle aard voor de bedrijfswagens in 2024.

Deze referentie uitstoten worden berekend aan de hand van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens in een periode van 12 maanden eindigend op 30 september van het voorgaande jaar, vergeleken met de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011. In het verleden werd de einddatum van deze periode van 12 maanden vervroegd van december naar september om een tijdige publicatie van deze waardes te kunnen verzekeren. Deze keer liet de publicatie echter lang op zich wachten en vorige week vernamen we in de media hoe dit komt.

Opgelet, de referentie CO2-uitstoot (als onderdeel van de berekening van het belastbaar voordeel) is te onderscheiden van de CO2-bijdrage die ingeval van privégebruik van de bedrijfswagen verschuldigd is. Die CO2-bijdrage, ook wel solidariteitsbijdrage genoemd, is een bijzondere RSZ-bijdrage die de werkgever maandelijks moet betalen. De gegevens voor de berekening van de CO2-bijdrage die verschuldigd is in 2024 zijn wel al bekend. Dit lieten we eerder al weten. Het uitblijven van de referentie CO2-uitstoten voor 2024 vormt dus enkel een probleem om het fiscale voordeel van bedrijfswagens te berekenen, inclusief de berekening van de correcte bedrijfsvoorheffing die ervoor verschuldigd is door de werknemer.

(Snelle) elektrificatie van het wagenpark zorgt voor sterke stijging belastbaar voordeel

De regering besliste deze legislatuur om nog meer in te zetten op de vergroening van het (bedrijfs)wagenpark. Als gevolg daarvan werden er onder andere maatregelen genomen om het aanbieden van wagens met een verbrandingsmotor te ontmoedigen. En blijkbaar hebben die maatregelen in 2023 al een groot effect gehad: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens zou met 20% gedaald zijn, volgens de cijfers van autofederatie Febiac.

Omwille van de hoger beschreven berekeningswijze van het belastbaar voordeel alle aard zou dit voor 2024 resulteren in aanzienlijk lagere referentie CO2-uitstoten, en dus in een significante stijging van het voordeel voor een bedrijfswagen met verbrandingsmotor (tot wel 20% hoger). Het Kabinet van de minister van Financiën liet weten bezig te zijn om deze stijging te milderen. Aansluitend werd beslist om de referentie CO2-uitstoten voor 2024 vooralsnog niet vast te leggen.  Over de aard en de timing van deze bijsturing is voorlopig nog niets bekend.

In tussentijd zullen voor de berekening van het belastbaar voordeel noodgedwongen de referentie CO2-uitstoten voor het inkomstenjaar 2023 verder gebruikt moeten worden. Het enige wat wel al bekend is, is dat het minimumvoordeel voor het inkomstenjaar 2024 1 600 euro bedraagt (in vergelijking met 1 540 euro vorig jaar), daar houden we uiteraard wel al rekening mee bij de loonberekening.

 

Bron:

  • Artikel 36 WIB 92
  • Berichtgeving in de media

Deel dit artikel