Veranderen van sociaal secretariaat: interessant of niet?
Is je bedrijf gegroeid, maar blijft de digitalisering van je loonadministratie achter? Word je niet snel geholpen bij vragen over loonberekening? Of ben je op zoek naar een ervaren dossierbeheerder die ook écht bereikbaar is? Dan is het hoog tijd om een nieuw sociaal secretariaat te overwegen, want nu overstappen da’s meteen een groot verschil. Wanneer is het interessant om te veranderen van sociaal secretariaat? En hoe moet je dat dan precies aanpakken? We lichten het voor je toe.
Wanneer veranderen van sociaal secretariaat?
Je sociaal secretariaat is een partner die je 100% moet kunnen vertrouwen en waarop je moet kunnen bouwen. Je wil je immers kunnen focussen op de zaken die er echt toe doen voor je bedrijf: kwalitatieve diensten en/of producten, je klanten tevreden houden en je personeel ondersteunen. Je medewerkers verwachten natuurlijk dat hun loon correct en tijdig uitbetaald wordt, en af en toe zitten ze met hr-vragen. Dat is nu net waar een sociaal secretariaat jou uit de nood kan helpen.
Hoe veranderen van sociaal secretariaat? Zo pak je het aan!
Stap 1: Kies een sociaal secretariaat
Je hebt besloten: je wil veranderen van sociaal secretariaat. Maar hoe kies je een sociaal secretariaat in België? Waarop moet je letten? Je kan enerzijds in kaart brengen wat de pijnpunten zijn bij je huidig sociaal secretariaat en die zaken meenemen in je zoektocht naar een nieuw sociaal secretariaat.
Verder besteed je best voldoende aandacht aan de dossierbeheerder, tools en dienstverlening in het algemeen.
Dossierbeheerder | Tools | Dienstverlening |
---|---|---|
De dossierbeheerder is jouw persoonlijk aanspreekpunt bij je sociaal secretariaat. Is er een match? Is je dossierbeheerder goed bereikbaar? Denkt hij/zij proactief mee? Het zijn allemaal belangrijke aspecten die je in de overweging mee moet nemen. | Wat zijn de mogelijkheden van de tool(s) van jouw sociaal secretariaat. Zijn de tools gebruiksvriendelijk? Voldoen ze aan de verwachtingen/noden die jullie hebben? Vraag op voorhand zeker een demonstratie en eventueel een testaccount. | Het verschil maakt een sociaal secretariaat met zijn dienstverlening. Is die wel afgestemd op de noden van jouw organisatie en/of jouw sector? Het is een vraag die je zeker moet stellen wanneer je wil veranderen van sociaal secretariaat. |
Stap 2: Bekijk je huidig aansluitingsovereenkomst en verstuur je opzegbrief
Je hebt een nieuw sociaal secretariaat gekozen, dan is het tijd om afscheid te nemen van je huidig sociaal secretariaat. Er zijn wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden:
- Bekijk tot wanneer je huidige aansluitingsovereenkomst loopt, want er is een minimum contractduur (die meestal drie jaar is). Je kan niet overstappen van sociaal secretariaat voor je contract afgelopen is.
- Hou rekening met een opzegtermijn van zes maanden. Als jouw contract afloopt op 1 januari volgend jaar, dan moet je vóór eind juni je huidige overeenkomst opzeggen. Bovendien kan je enkel wisselen op de eerste dag van een nieuw trimester (1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober), vanwege de RSZ-aangifte.
- Stuur je opzegbrief ruim zes maanden op voorhand naar je sociaal secretariaat.
Stap 3: Sluit je aan bij Acerta
De laatste stap? Sluit een aansluitingsovereenkomst af met je nieuw sociaal secretariaat. Acerta helpt je met de nodige administratie voor een vlekkeloze start. Download hier ons volledig stappenplan.
Waarom kiezen voor Acerta als sociaal secretariaat?
4 redenen waarom veranderen van sociaal secretariaat loont:
- Persoonlijk advies op maat
Je zit met een vraag of hebt nood aan advies? Jouw vaste dossierbeheerder, uit jouw regio, is maar een telefoontje verwijderd.
- Zeg vaarwel aan je tijdrovende loonadministratie
Of het nu gaat om de berekening van loonpakketten, een correcte verwerking van de loonadministratie of de uitbetaling zelf … Acerta heeft alle kennis, ervaring en technologie in huis om dit deels of volledig van je over te nemen.
- Jouw zaak en onze dienstverlening vormen de perfecte match
Alles voor jouw glimlach! Acerta ontzorgt je van a tot z met een volledig, toegankelijk en gepersonaliseerd aanbod. Bovendien zetten we in op digitalisering, zodat we jou de meest efficiënte tools kunnen aanbieden. Zo combineren we persoonlijke contact met digitale vernieuwing.
- Jouw zaak groeit door ons proactief advies
Zoek je naast een dossierbeheerder ook iemand die je bijstaat met raad en daad in geval van sociaal-juridische vragen én proactief advies om bv. lonen te optimaliseren? Ons team van experten staat voor je klaar.
Deze kmo nam een vliegende start met Acerta
Stap vandaag nog over naar Acerta
Nu overstappen, da’s meteen een groot verschil! Voor jou én jouw werknemers.