Vergroening bedrijfswagens: 1 juli 2023 nadert
De geleidelijke afbouw van de aftrekbaarheid en de geleidelijke verhoging van de CO2-bijdrage voor bedrijfswagens geldt niet voor wagens aangekocht, geleased of gehuurd voor 1 juli 2023. De FOD Financiën en de RSZ formuleerden enkele standpunten over het precieze beoordelingsmoment van deze scharnierdatum.
Samenvatting
- Met het oog op de vergroening van bedrijfswagens is 1 juli 2023 een belangrijke datum
- Voor wagens aangeschaft voor 1 juli 2023 wijzigen de regels niet. Hierbij wel een nuance qua aftrekbeperking voor de fossiele brandstofkosten voor plug-in hybrides, waarvoor de aanschafdatum van 1 januari 2023 bepalend is.
- Onder aanschaffing wordt verstaan: de datum waarop de overeenkomst voor de aanschaffing, leasing of huur van de bedrijfswagen wordt aangegaan door de werkgever.
- In principe speelt de effectieve leveringsdatum geen rol. Dit wel voor zover er geen sprake is van artificiële constructies om de vergroeningsmaatregelen te ontlopen.
Situering
Vanaf 2025 dooft de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor geleidelijk uit. Volledig koolstofemmissievrije wagens – bijvoorbeeld volledig elektrische wagens - blijven tot en met 2026 voor 100 procent aftrekbaar, waarna de aftrek geleidelijk daalt naar 67,5 procent. Een toelichting vind je in ons artikel van 3 juni 2021.
Organisaties onderworpen aan de rechtspersonenbelasting zullen 25% belasting verschuldigd zijn op het niet aftrekbaar deel. (25% van de kosten met betrekking tot vanaf 1 januari 2026 aangekochte, geleasede of gehuurde bedrijfswagens met een CO2-uitstoot en van het niet-aftrekbare gedeelte van de kosten met betrekking tot vanaf 1 januari 2027 aangekochte, geleasede of gehuurde koolstofemissievrije bedrijfswagens).
Op het vlak van de solidariteitsbijdrage op bedrijfswagens wordt sneller geschakeld. Het betreft de zogenaamde ‘CO2-bijdrage’ op bedrijfswagens voor werknemers. Vanaf 1 juli 2023 stijgt deze sociale zekerheidsbijdrage geleidelijk. Een toelichting vind je in ons artikel van 20 oktober 2022.
Herinnering: 1 juli 2023 = belangrijke scharnierdatum
1 juli 2023 is een belangrijk moment in deze operatie. De afbouw van de aftrekbaarheid en de geleidelijke verhoging van de CO2-bijdragen gelden immers niet voor de bedrijfswagens aangeschaft voor die datum. Voor deze bedrijfswagens blijven de huidige regels dus ongewijzigd doorlopen, ook na 1 juli 2023.
Opmerking: voor de fossiele brandstofkosten - dus de kosten voor de benzine, diesel, lpg of aardgas – geldt sowieso een aftrekbeperking van 50% voor de plug-in hybrides aangeschaft vanaf 1 januari 2023 (voor de andere kosten van plug-in hybrides, inclusief de kosten voor afgenomen elektriciteit, geldt de aanschafdatum van 1 juli 2023 als scharnierdatum).
Onder ‘aangeschaft’ wordt hierbij verstaan: het ogenblik waarop het voertuig door de werkgever wordt aangekocht, geleased of gehuurd. De datum waarop de overeenkomst wordt aangegaan is bepalend. Ondertussen verduidelijkte, de FOD Financiën en de RSZ wat het precieze beoordelingsmoment is in een aantal specifieke scenario’s waar verwarring mogelijk is:
- bij een aankoop zonder onmiddellijke levering: de datum van de bestelbon;
- bij een leasing of huur, zonder onmiddellijke levering: de datum van het lease-/huurcontract;
- bij een aankoop gevolgd door een financiering met operationele leasing: de datum van het leasecontract;
- bij het lichten van een aankoopoptie door de onderneming, na het einde van het leasecontract: de datum van het leasecontract, dus ook voor de periode na de lichting van de aankoopoptie.
Wanneer de wagen effectief geleverd wordt, speelt bijgevolg geen rol.
Voorbeeld: een wagen besteld op 1 juni 2023 die pas in 2024 wordt geleverd, valt niet onder de nieuwe aftrekbeperkingen en de verhoogde CO2-bijdrage.
Een artificieel lange periode tussen de ondertekening van de bestelbon en de levering van de wagen kan uiteraard wel aanleiding geven tot terechte argwaan bij de fiscus (want: kan wijzen op een bewuste constructie om de afbouwregeling te ontwijken).
Het is overigens de aankoop/leasing/huur door de werkgever die telt. Voor tweedehandsvoertuigen wordt dus niet gekeken naar de allereerste aankoop/leasing/huur van het voertuig.
Belang voor de loonverwerking: de correcte aanschafdatum bepalen en doorgeven
Om de correcte CO2-bijdrage te berekenen moet de werkgever de correcte aanschafdatum doorgeven, rekening houdend met de bovenstaande verduidelijkingen.
Bronnen:
- wet van 25 november 2021 houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit, BS 3 december 2021;
- circulaire 2021/C/115 over fiscale vergroening van de mobiliteit;
- verduidelijkingen door de FOD Financiën en de RSZ.
Opleiding - De bedrijfswagen in al zijn facetten
Deze opleiding geeft je alle actuele en toekomstige sociale en fiscale regels van dit voordeel.