Vorige

Wat is er nieuw voor werkgevers vanaf 8 mei?

De datum 8 mei betekent een verdere stap in de richting van het aangekondigde einde van de strenge maatregelen. Heel concreet bekijken we voor jou welke werkgevers hier gevolgen van kunnen ondervinden en in welke mate.

De nieuwe maatregelen betreffende hoofdzakelijk:

  • de avondklok;
  • de heropening van een aantal sectoren.

Een voorwaardelijk einde van de avondklok

De avondklok is met ingang van 8 mei afgeschaft. Anderzijds wordt een verbod op samenscholingen van meer dan drie personen tussen middernacht en 5 uur 's ochtends gehandhaafd (behalve voor mensen die onder hetzelfde dak wonen).

Voor jou als werkgever betekent dit dat je niet langer een attest moet afleveren aan werknemers die om beroepsredenen 's nachts moeten reizen.

Gedeeltelijke heropening van bepaalde sectoren

Cafés en restaurants mogen hun terrassen weer openen. Een aantal maatregelen moeten echter in acht worden genomen:

  • Maximaal 4 personen per tafel. Als het om mensen uit hetzelfde huishouden gaat, kan dit aantal hoger zijn;
  • Verplichte sluiting om 22.00;
  • Het moet altijd mogelijk zijn een afstand van 1,5 meter aan te houden (wat betreft de mogelijkheid om plexiglasschermen tussen de tafels te plaatsen om van deze afstand af te wijken, kon tot op heden nog geen overeenstemming worden bereikt);
  • Het personeel moet een mondmasker dragen;
  • De bediening moet aan tafel gebeuren.

Openluchtevenementen, culturele voorstellingen en religieuze diensten zijn mogelijk, maar beperkt tot 50 personen.

Georganiseerde openluchtactiviteiten mogen weer worden gehouden met maximaal 25 personen. Voor jongeren tot en met 12 jaar kunnen ook binnenactiviteiten worden georganiseerd, maar met een maximum van 10 personen.

Professionele brocante en rommelmarkten zijn weer toegestaan.

De openluchtzones van pretparken mogen weer open.

Telewerken blijft verplicht

Voor personeelsleden die de mogelijkheid hebben om te telewerken, blijft telewerken verplicht. Aan deze regel werd dus niets gewijzigd.

Dit betekent dat werknemers die niet kunnen telewerken, toch een attest moeten hebben als zij op de werkplek zijn en dat de maandelijkse aangifte van telewerken op de website van de RSZ tot nader order verplicht blijft.

Wil je meer weten over deze nieuwe fase en alle  sanitaire maatregelen die van invloed zijn op werkgevers, raadpleeg dan hier onze ‘veel gestelde vragen’ over het coronavirus.

Deel dit artikel