Overzicht
Voor bepaalde natuurrampen kunnen werkgevers een lastenverlaging genieten. Voor de overstromingen in Wallonië van 14 tot 16 juli 2021 en op 24 juli 2021 is het aanvraagformulier voor de toepassing van deze vrijstelling online verschenen/gepubliceerd. Werkgevers moeten dit formulier vóór 16 mei 2025 invullen en indienen. Na goedkeuring door de FOD Financiën kan de vrijstelling uiteindelijk worden toegepast.
“Een overheid die investeert in zijn talenten en nieuwe talenten aantrekt.” Dat is één van de doelstellingen die is geformuleerd in de beleidsverklaring van de Minister van Ambtenarenzaken Matz. Men wil de federale overheid positioneren als een inclusieve, moderne en aantrekkelijke werkgever die inspeelt op de verwachtingen van werknemers van alle generaties.
Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2025 wijzigt vier verschillende besluiten die het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de statutaire ambtenaren en de contractuele personeelsleden regelen. Dat doet het voor zowel personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel als die van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. We lijsten de belangrijkste wijzigingen op.
Update 4 april 2025: De deadline voor de aanvraag door de werkgever wordt verlengd van 14 februari 2025 naar 16 mei 2025. Voor bepaalde natuurrampen kunnen werkgevers een lastenverlaging genieten. Voor de overstromingen in Wallonië van 14 tot 16 juli 2021 en op 24 juli 2021 zijn de koninklijke besluiten vereist voor de toepassing van deze vrijstelling nu gepubliceerd. Werkgevers moeten vóór 14 februari 2025 een aanvraag indienen via een standaardformulier, dat nog niet beschikbaar is. Na goedkeuring door de FOD Financiën kan de vrijstelling uiteindelijk worden toegepast.
De fiscale administratie heeft de berekening van de bedragen geboekt in de balansen afgesloten op 31 december 2024 als provisie voor de kost van het vakantiegeld voor hun personeelsleden in 2025 bevestigd. Binnen dit kader vormen deze bedragen aftrekbare beroepskosten voor de onderneming.
Wanneer je een invalide werknemer in dienst neemt of het werk laat hervatten vanaf 1 april 2025 zal je hiervoor als werkgever niet langer een werkhervattingspremie kunnen aanvragen. Wat is alweer een werkhervattingspremie? En wat met aanvragen voor werknemers die aan de slag zijn gegaan vóór 1 april 2025? Hieronder lees je alle informatie.

Wist je dat een bestuurder geen werknemer mag zijn? Aangezien hier vaak vragen over zijn, brengen we de reglementering graag nog even onder de aandacht.

De zomervakantie is voor veel bedrijven een drukke periode. Vaak zijn er dan ook veel medewerkers met vakantie. Een oplossing is om studenten aan te nemen tijdens piekperiodes om de werklast te verlichten. Als werkgever moet je rekening houden met een aantal bepalingen en regels.
Bij het spoor zijn vier stakingsdagen aangekondigd in april: op dinsdag 8, 15, 22 en 29 april. Op die dagen zullen er minder treinen rijden. Dit kan gevolgen hebben voor werknemers die met de trein van of naar het werk komen.