De basisopleiding 'Sociale wetgeving in lokale besturen' is een must voor nieuwe personeelsmedewerkers op een lokaal bestuur die snel de basisprincipes en specifieke regels voor contractuelen en statutairen moeten kennen.
Dag 1
- Het lokaal bestuur als werkgever
- Aanwerving van personeel: formaliteiten bij aanwerving
- Het sociaal statuut van de ambtenaar: rechten en plichten, afsluiten van verschillende types arbeidsovereenkomsten,…
- Vakantie en de wet op de feestdagen
- Schets van de loonlijn: bruto-netto, sociale zekerheid, normale en exceptionele voorheffing,…
- Toelagen en vergoedingen: eindejaarstoelage, haard- en standplaatstoelage, maaltijdcheques,…
Dag 2
- Arbeidsongeschiktheid wegens ziekte: gewaarborgd loon, ziektekrediet, disponibiliteit,…
- Moederschapsbescherming
- Arbeidsduur bij lokale besturen: arbeidswet vs arbeidstijdwet
- Einde van de dienstbetrekking en beëindiging van de arbeidsovereenkomst
Aanpak
Deze training is interactief, zodat je vlot de link legt tussen wat je bij ons leert en wat er in jouw organisatie in de praktijk gebeurt. Breng daarom gerust eigen vragen en cases mee. Bovendien is er ruimte om ervaringen uit te wisselen met collega’s uit andere besturen en zo een nuttig netwerk uit te bouwen.