Prestarterstraject

Ons prestarterstraject begeleidt je in 6 weken met hands-on training, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt.

Overweeg je om als zelfstandige te beginnen? Een goede voorbereiding vergroot je kans op succes aanzienlijk. Ons prestarterstraject, erkend door de Vlaamse overheid, begeleidt je in 6 weken met hands-on training, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt. Dit traject is ook ideaal voor mensen die recent als zelfstandige zijn gestart (maximaal 4 jaar actief) of voor wie de overstap wil maken van bijberoep naar hoofdberoep. Dankzij VLAIO betaal je slechts 210 euro voor een traject ter waarde van 1.473,78 euro.

Bootcamp

Schrijf je vandaag nog in

Wil je beginnen met ons prestarterstraject? Schrijf je dan in voor één van de beschikbare trajecten in jouw regio. 

Stapsgewijs naar succes

Programma

Voor ambitieuze ondernemers die klaar zijn om hun dromen in realiteit om te zetten biedt Acerta, met de steun van VLAIO, een reeks transformerende workshops voor startende ondernemers. Deze sessies zijn speciaal ontworpen om je door elk stadium van het ondernemingsproces te leiden, van ideevorming tot een echt businessplan.

Intakegesprek

In dit kennismakingsgesprek ontmoet je onze ondernemingscoach, die samen met jou een persoonlijk ontwikkelingsplan opstelt. Dit plan vormt de basis voor jouw traject en helpt ons om jouw specifieke behoeften en ambities in kaart te brengen.

Workshop 1: Projectvoorstel

Tijdens deze workshop onderzoeken we samen jouw ondernemingsidee: waarom heb je voor dit idee gekozen en wat maakt het uniek? Je maakt kennis met essentiële ondernemerstools, zoals het 'Why, How, What'-model, een SWOT-analyse van je plan en omgeving, en het creëren van klantenavatars. Daarnaast krijg je de kans om jouw ondernemingsidee te pitchen en te verfijnen, met directe feedback van zowel je coach als de andere deelnemers.

Workshop 2: Commercieel plan

In deze workshop richten we ons op jouw product of service: van productontwikkeling op basis van de behoeften van jouw klanten tot de manier waarop je het op de markt brengt. Daarnaast bieden we je praktische handvatten voor het bepalen van de juiste prijsstrategie.

Workshop 3: Organisatieplan & duurzaamheid

De derde workshop richt zich op duurzaam ondernemen en het verfijnen van je organisatieplan met de nadruk op digitalisering. We introduceren het Business Model Canvas, de tool om alle elementen van je onderneming systematisch in kaart te brengen.

Workshop 4: Financieel plan

In deze workshop vertalen we alles wat je tot nu toe hebt ontwikkeld naar cijfers. We stellen een financieel plan op waarin we de haalbaarheid van je onderneming toetsen en inzicht krijgen in de financiële aspecten van jouw businessmodel. Verwacht een diepgaande analyse van BTW, sociale bijdragen, belastingen en financiële planning.

Individuele coaching

Tijdens dit afsluitende één-op-één coachinggesprek bespreken we alles wat je gedurende de sessies hebt uitgewerkt. We evalueren de verschillende plannen en stellen een haalbaarheidsadvies op, zodat jij met vertrouwen de volgende stappen kunt zetten in jouw ondernemersreis.

Data en locatie

We organiseren prestarterstrajecten in onze kantoren te Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Roeselare en Sint-Niklaas. Bekijk hieronder de data en locaties van de beschikbare trajecten. Elke workshop vindt plaats tussen 09:00 en 13:00 uur. Indien gewenst ben je na de workshops ook welkom om verder te werken op kantoor tot 15:30 uur.

Januari

Gent: Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Gent

  • Begin: Intakegesprek
  • 06/01/2025: Projectvoorstel
  • 14/01/2025: Projectvoorstel
  • 21/01/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 28/01/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Leuven: Diestsepoort 1, 3000 Leuven

  • Begin: Intakegesprek
  • 10/01/2025: Projectvoorstel
  • 17/01/2025: Commercieel plan
  • 24/01/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 31/01/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies
Februari

Antwerpen: Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk

  • Begin: Intakegesprek
  • 05/02/2025: Projectvoorstel
  • 12/02/2025: Commercieel plan
  • 19/02/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 26/02/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Brugge: Baron Ruzettelaan 5/Bus 2, 8310 Brugge

  • Begin:Intakegesprek
  • 03/02/2025: Projectvoorstel
  • 10/02/2025: Commercieel plan
  • 17/02/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 24/02/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies
Maart

Kortrijk: Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk

  • Begin: Intakegesprek
  • 10/03/2025: Projectvoorstel
  • 17/03/2025: Commercieel plan
  • 24/03/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 31/03/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Hasselt: Kunstlaan 16, 3500 Hasselt

  • Begin: Intakegesprek
  • 13/03/2025: Projectvoorstel
  • 20/03/2025: Commercieel plan
  • 27/03/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 03/04/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies
April

Gent: Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Gent

  • Begin: Intakegesprek
  • 07/04/2025: Projectvoorstel
  • 14/04/2025: Commercieel plan
  • 25/04/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 28/04/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Antwerpen: Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk

  • Begin: Intakegesprek
  • 08/04/2025: Projectvoorstel
  • 15/04/2025: Commercieel plan
  • 22/04/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 29/04/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Leuven: Diestsepoort 1, 3000 Leuven

  • Begin: Intakegesprek
  • 09/04/2025: Projectvoorstel
  • 16/04/2025: Commercieel plan
  • 23/04/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 30/04/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies
Mei

Brugge: Baron Ruzettelaan 5/Bus 2, 8310 Brugge

  • Begin:Intakegesprek
  • 05/05/2025: Projectvoorstel
  • 12/05/2025: Commercieel plan
  • 19/05/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 26/05/2025:: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Gent: Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Gent

  • Begin: Intakegesprek
  • 07/05/2025: Projectvoorstel
  • 14/05/2025: Projectvoorstel
  • 21/05/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 28/05/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Antwerpen: Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk

  • Begin: Intakegesprek
  • 08/05/2025: Projectvoorstel
  • 15/05/2025: Commercieel plan
  • 22/05/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 30/05/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Hasselt: Kunstlaan 16, 3500 Hasselt

  • Begin: Intakegesprek
  • 06/05/2025: Projectvoorstel
  • 13/05/2025: Commercieel plan
  • 20/05/2025: Organisatieplan & duurzaamheid
  • 27/05/2025: Financieel plan
  • Einde: Individuele coaching en haalbaarheidsadvies

Er nog niet helemaal uit?

Laat je gegevens achter en onze trajectbegeleider neemt contact met je op voor een persoonlijk gesprek. We bieden met plezier een antwoord op al je vragen.

Transitiepremie

Wanneer je als uitkeringsgerechtigde werkloze een zelfstandige activiteit start in hoofdberoep, verlies je het recht op een uitkering. De overheid wil in deze situatie steun bieden met de transitiepremie. Zo wordt jouw overstap of transitie vergemakkelijkt. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Eén ervan is het voltooien van een erkend prestarterstraject, zoals dat van Acerta. Na het succesvol afronden van dit traject ontvang je een attest voor de transitiepremie.

Voorwaarden

  • je was ingeschreven bij de VDAB
  • je hebt recht op een werkloosheidsuitkering, leefloon, ziekte-of invaliditeitsuitkering maar nog géén recht op pensioen
  • je slaagde voor een erkend prestarterstraject (maximaal 6 maanden geleden afgerond)
  • je hebt je vervolgens als zelfstandige in hoofdberoep aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds, zoals Acerta, en beschikt over een ondernemingsnummer
  • je zaak is gelegen in het Vlaamse Gewest
  • je werkt niet meer voor je laatste werkgever
  • je bent niet-uitkeringsgerechtigd, maar bent tussen de 6 en 12 maand ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende: je ontvangt een kwart van de oorspronkelijke premie
  • je bent niet-uitkeringsgerechtigd, maar bent langer dan 12 maand ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende: je ontvangt de helft van de oorspronkelijke premie

Wat is de transitiepremie?

De Vlaamse Regering voorziet een premie gedurende de eerste 24 maanden van opstart. Omdat er bij opstart dikwijls een gebrek is aan kapitaal of financiële middelen, wordt zo de drempel verlaagd. Het bedraagt een maandelijkse bruto premie die maximaal 2 jaar uitgekeerd wordt.

Je kan de transitiepremie enkel online aanvragen op de website www.vlaanderen.be.

De transitiepremie wordt toegekend aan de natuurlijke persoon en niet aan de onderneming. Die natuurlijke persoon is dan onderworpen aan de personenbelasting onder deel II Winsten en Baten.

De hoogte van de belasting is afhankelijk van de persoonlijke situatie. De transitiepremie is dus een beroepsinkomen en wordt als dusdanig belast. Er zijn ook sociale zekerheidsbijdragen op verschuldigd.

Er is geen beperking voor inkomsten uit het zelfstandig beroep boven op de premie.

Vraag hier je transitiepremie aan

Eenmaal je het prestarterstraject succesvol hebt afgerond, heb je 6 maanden de tijd om je in te schrijven als zelfstandige in hoofdberoep, anders kan je de transitiepremie niet meer aanvragen. Dit kan snel en gemakkelijk online op ikwilstarten.be, in je regionale Acerta-kantoor of via je trajectbegeleider.

Tip van je begeleider

Graag meer info?

Laat je gegevens achter en onze trajectbegeleider neemt contact met je op voor een vrijblijvend gesprek.

In samenwerking met VLAIO, Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen.