Eenmanszaak starten

Een eenmanszaak starten, zo doe je dat!

Als je start als zelfstandige heb je keuze uit tal van ondernemingsvormen. Een eenmanszaak is veruit de eenvoudigste vorm: de voorwaarden om te starten zijn miniem en ook de boekhouding is eenvoudig. Natuurlijk zijn er enkele zaken die je in orde moet brengen, maar geen nood: wij helpen je bij je opstart!

Eenmanszaak rechtsvorm kiezen

Een eenmanszaak is dé manier om eenvoudig en goedkoop te starten met je eigen zaak. Je hebt geen businesspartner nodig en hoeft geen startkapitaal voor te leggen. En of je nu zelfstandig wordt in hoofdberoep of in bijberoep? In beide gevallen kan je een eenmanszaak oprichten.

Twijfel je toch over de beste ondernemingsvorm voor jouw idee, vak of zaak? Praat even met je boekhouder of test hier welke ondernemingsvorm het best past bij jouw situatie.

In een eenmanszaak beslis je alles zelf, heb je geen last van een logge boekhouding en zijn er geen grote financiële opstartkosten.

Voordelen en nadelen

De voordelen van een eenmanszaak:

  • Je hebt geen businesspartner nodig. Je kan dus zelf snel beslissen;
  • Er is geen verplicht minimumkapitaal;
  • Oprichtingskosten: je kan vrij eenvoudig en goedkoop starten;
  • Je boekhouding is relatief eenvoudig.

De nadelen van een eenmanszaak:

  • Je bent zelf voor alles aansprakelijk;
  • Belastingen: alle inkomsten van je onderneming worden belast in jouw personenbelasting;
  • Wil je later je zaak overlaten, dan is dat niet zo eenvoudig als bij een vennootschap;
  • Risico: je draagt zelf alle financiële risico’s.
Wil je weten hoeveel je als zelfstandige met een eenmanszaak netto overhoudt?

Om een eenmanszaak te starten moet je drie zaken doen:

  • Een ondernemingsnummer aanvragen bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen*
  • Je ondernemingsnummer activeren als BTW-nummer
  • Je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds

Goed nieuws: Acerta loodst je vlot doorheen deze stappen.

* Voor bepaalde activiteiten heb je een (voorafgaandelijke) vergunning nodig. Ambulante handel, kermiskaart, beroepskaart, FAVV,... Je leest er hier alles over.

Tip: Om een ondernemingsnummer aan te kunnen vragen, heb je een bankrekeningnummer nodig. Goed nieuws: bij KBC krijg je bovenop je zakelijke rekening een gratis privérekening. Ontdek het aanbod hier.

eenmanszaak starten
eenmanszaak starten met twee personen

Een ondernemingsnummer aanvragen

Je ondernemingsnummer is de start van alles. Je hebt het nodig om daarna de volgende stappen te zetten, zoals een btw-nummer aanvragen en je aansluiten bij je sociaal verzekeringsfonds.

Een ondernemingsnummer krijg je als je je zaak registreert bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Je kan niet rechtstreeks bij de KBO inschrijven, maar dat moet via een erkend ondernemingsloket verlopen. En dat is exact wat wij zijn. Je inschrijving moet gebeuren vóór je eerste startdag en kost 105,50 euro*.

We maken het je graag makkelijk. Je kan online je ondernemingsnummer aanvragen of kom langs in het Acerta-kantoor in je buurt.


* Tarief per vestigingseenheid. Wordt door de overheid vastgelegd en elk jaar geïndexeerd.

Je BTW-nummer registreren

Je ondernemingsnummer is de basis voor het aanvragen van je BTW-nummer. Dat nummer moet elke BTW-plichtige zaak hebben om facturen te kunnen uitschrijven of ontvangen. Je kan dit zelf doen of rekenen op ons om je BTW-nummer als eenmanszaak te registreren. Voor deze dienst betaal je 78,65 euro.

Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds

Als zelfstandige moet je verplicht aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dankzij je driemaandelijkse bijdragen aan dit fonds geniet je van sociale bescherming. Dat noemen we je sociale bijdragen. Vergelijk het met medewerkers in dienstverband wiens brutoloon deels naar de RSZ gaat. 

Zorg ervoor dat je ten laatste de dag voor je start aangesloten bent bij een sociaal verzekeringsfonds om boetes te vermijden.

Wist je dat wij ook een sociaal verzekeringsfonds zijn? En dat we bovendien de laagste werkingskosten uit de sector hanteren?

Wist-je-dat: Vroeger moest je een bewijs van basiskennis bedrijfsbeheer kunnen voorleggen bij je inschrijving als zelfstandige. Sinds 1 september 2018 hoeft dit niet meer als je bedrijf in Vlaanderen gevestigd is. Sinds 15 januari 2024 is dit ook niet meer nodig als je gevestigd bent in het Brussels Gewest. Dat wil zeggen dat je vandaag geen extra diploma moet halen of opleiding moet volgen om te kunnen starten!

De vermelde prijzen zijn geldig voor het lopende kalenderjaar en worden aangepast op 1 januari en/of in functie van de wettelijke tarieven.

Acerta regelt het voor jou

Zit je te popelen om te ondernemen? Wil je vandaag nog je eenmanszaak starten? Bij Acerta start je je zaak handig online. We brengen in één beweging alles voor jou in orde.

Video: wat zijn mijn sociale rechten en plichten als zelfstandige?

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.