Vorige

Ghosting na sollicitaties: de (nieuwe) realiteit op de arbeidsmarkt?

27 september 2024 Werkgevers
Heleen De Wyngaert

Wanneer iemand solliciteert voor een nieuwe job is het altijd spannend afwachten op de eerste reactie, hetzij positief of negatief. Maar wat wanneer bedrijven gewoonweg niets van zich laten horen? Dit fenomeen, ook wel ghosting genoemd, is in 2024 zelfs verdubbeld ten opzichte van 2023. Toch is het verstandig om als werkgever altijd feedback te geven. We leggen je uit waarom. 

Leestijd: Later lezen?

Minder vaak op sollicitatiegesprek

Heel wat sollicitanten horen nooit iets terug van de onderneming waar ze hun kandidatuur indienden. Volgens onze recente onderzoekscijfers worden werkzoekenden het hardst getroffen: 45% van hen krijgt geen enkele vorm van feedback. Dit jaar krijgen ook opvallend meer werkenden (maar liefst 33%), die solliciteren voor een andere job, niets meer te horen na het indienen van hun kandidatuur.  

Naast het ghosten van potentiële kandidaten, worden ze ook veel minder vaak uitgenodigd voor een eerste gesprek. Dit zou wel eens kunnen betekenen dat de economie afkoelt en bepaalde organisaties iets minder nood hebben aan extra werknemers.  

Zet in op constructieve feedback

Een mismatch op de arbeidsmarkt moeten we zeker vermijden en daar hoort constructieve feedback tijdens én na een sollicitatiegesprek absoluut bij. Kandidaten ghosten kan negatieve gevolgen hebben, zowel voor de organisatie als voor de sollicitant.  

Voor de organisatie  

  • Een deuk in de geloofwaardigheid en reputatie van je organisatie, waardoor sollicitanten niet snel geneigd meer zullen zijn om in de toekomst nog bij je bedrijf te solliciteren. 
  • Negatieve mond-aan-mondreclame: kandidaten die worden geghost, zullen hun slechte ervaringen delen met anderen, wat potentiële sollicitanten kan afschrikken. 
  • Verlies van talent: getalenteerde kandidaten kunnen elders solliciteren en daar starten. Door te ghosten verliest de organisatie mogelijk een waardevolle werknemer. 
  • Lagere betrokkenheid van recruiters: ghosting kan leiden tot een lagere betrokkenheid en motivatie bij recruiters, omdat ze niet de kans krijgen om een relatie op te bouwen met kandidaten. 

Voor de sollicitant 

  • Onzekerheid en stress: het niet ontvangen van een reactie kan veel stress en onzekerheid veroorzaken bij kandidaten, wat hun zelfvertrouwen kan schaden. 
  • Verlies van tijd en energie: kandidaten steken tijd en moeite in het voorbereiden en doorlopen van sollicitaties. Ghosting zorgt ervoor dat deze inspanningen nutteloos lijken. 
  • Gemiste lessen: zonder feedback weten kandidaten niet wat ze kunnen verbeteren voor toekomstige sollicitaties. 
  • Verminderde motivatie: herhaaldelijk geghost worden kan demotiverend werken en het enthousiasme van kandidaten voor de arbeidsmarkt verminderen. 

We geven daarom graag volgende tips mee aan organisaties: 

  • Communiceer duidelijk: informeer kandidaten tijdig over hun sollicitatiestatus, zelfs als ze niet doorgaan naar de volgende ronde. 
  • Automatiseer processen: gebruik applicant tracking systems (ATS) om automatische updates te sturen en de communicatie te verbeteren. 
  • Geef feedback: bied constructieve feedback aan afgewezen kandidaten, dit toont respect en helpt hen verder, ook wanneer ze niet aangeworven worden.  
  • Train recruiters: zorg ervoor dat recruiters goed zijn opgeleid in communicatievaardigheden en de waarde begrijpen van follow-up communicatie. 

Hulp nodig bij het rekruteren van talent?

Het juiste talent voor jouw functie? De experten van Acerta Consult helpen je bij het evalueren en optimaliseren van je rekruteringsproces, zorgen voor je vacatureteksten en schakelen de nodige kanalen in om nieuwe kandidaten aan te werven. 

Ontdek ons aanbod

Deel dit artikel

Geschreven door Heleen De Wyngaert

Senior Consultant Assessment

Gerelateerde artikels

Werkgevers

CV en motivatiebrief blijven cruciaal en worden steeds vaker gescreend door... AI

11 september 2024
Nora Van Den Eynden

Hoe belangrijk zijn CV en motivatiebrief nog vandaag? Uit onze Talent Pulse blijkt dat driekwart van de sollicitanten aangeeft dat beide cruciaal zijn om uitgenodigd te worden voor een gesprek bij een potentiële werkgever. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol in de screeningfase.

Lees meer
Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer