Terug naar overzicht

Hoe ga je als boekhouder of accountant om met chronisch tijdstekort?

Chronisch tijdstekort is het knelpunt van de boekhoud- en accountancysector. Dat ook het beroep op zich een knelpunt is, verbetert de situatie niet. De instroom nieuwe boekhouders en accountants is beperkt, en dat terwijl extra helpende handen meer dan welkom zijn. Hoe kan je dan wel een punt zetten achter dat chronisch tijdstekort?

Automatiseer je kantoorprocessen

De boekhoud- en accountancysector zit in volle verandering. Door de opkomst van digitale tools worden puur uitvoerende taken en functies steeds meer overbodig. Hoewel de inhoud van de jobs in de sector dan wel wijzigen, zullen de jobs zelf niet verdwijnen. Integendeel: er verdwijnen taken, maar je nieuwe adviserende expertenrol, is dubbel zo belastend.

Maak daarom komaf met tijdrovende, repetitieve taken. Automatiseer je processen door te investeren in slimme software waarmee je meer tijd krijgt om te focussen op projecten en opdrachten met een grotere toegevoegde waarde.

Verklein je papierberg door te digitaliseren

Boekhoud- en accountancykantoren onderhouden doorgaans een grote hoeveelheid papierwerk. Een deel daarvan bewaar je omwille van compliance-redenen. Al het andere papierwerk is overbodig en kan je makkelijk elimineren door het te digitaliseren. Zo elimineer je ook het risico dat belangrijke papieren verkeerd geklasseerd worden, en dat je ze niet meer terugvindt. Gedaan met bladeren door een stoffige archiefkast: digitale documenten zoals facturen geven je meer flexibiliteit, zijn eenvoudiger en sneller te behandelen en verkleinen de kans op fouten.

Prioriteer je taken

‘First things first’ is de beste timemanagement-tip die je kan implementeren. Begin iedere werkdag met het opstellen van een dagplanning. Prioriteer taken door een onderscheid te maken tussen taken die je onmiddellijk moet afwerken, taken die je inplant voor later, taken die je kan delegeren en onbelangrijke, tijdverspillende taken die je beter niet doet. Dit onderscheid kan je ook toepassen op je week-, maand- en zelfs jaarplanning.

Trek nieuwe boekhoudtalenten aan

De war for talent loert ook in deze sector om de hoek. Maar het vinden van een nieuwe medewerker voor je kantoor is niet zo evident, want boekhouders en accountants zijn grof wild op de arbeidsmarkt. De instroom van jonge professionals is laag, de meer mature leeftijdscategorieën zijn dan weer sterk vertegenwoordigd.

Hoe je die felbegeerde profielen aantrekt? Versterk je werkgeversmerk met eerdergenoemde digitale tools. Een papierloos en geautomatiseerd kantoor is de exacte weerspiegeling van wat jonge boekhouders en accountants de komende decennia willen zien. Bekijk het zo: als jij stappen zet in de digitale transitie, zal je worden aangevuld door millenials die daarin helemaal mee zijn.

Besteed eenvoudige administratieve taken uit

Zet niet alleen je pijlen op de meer gespecialiseerde financiële profielen om je kantoor aan te vullen. Schakel ook een administratief bediende en/of (virtuele) assistent in om je te ontlasten van taken die je makkelijk uit handen kan geven. Door kleine taken als e-mail- en agendabeheer, briefwisselingen en onthaal over te laten aan iemand anders, krijg je meer ruimte om je bezig te houden met je kernactiviteiten.

Wist je dat je voor de aanwerving van de eerste zes werknemers kortingen krijgt op je RSZ-facturen? Meer informatie over deze maatregel vind je op www.eerstewerknemer.be.

Klaar om personeel aan te werven?

Acerta zorgt ervoor dat je al je verplichtingen tegenover je nieuwe medewerkers nakomt. Op die manier kan jij je focussen op de kern van je zaak.

Kurt Vententen_acerta

Geschreven door

Kurt Vertenten

Regio Director

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels