Hoe zet je duurzame mobiliteitsoplossingen in om je organisatie te onderscheiden?
Tijdens de week van de mobiliteit staat duurzame mobiliteit volop in de schijnwerpers. Zo winnen de fietslease en het mobiliteitsbudget de laatste jaren stelselmatig aan populariteit. Steeds meer werknemers, zowel huidige medewerkers als potentiële kandidaten, verwachten dat hun werkgever duurzame keuzes maakt. Bedrijven die hierin investeren, kunnen rekenen op meer betrokkenheid en een sterker werkgeversimago.
Verplichte fietsvergoeding vergroot populariteit fietslease
Ten opzichte van vorig jaar leaset maar liefst een kwart meer werknemers een fiets via hun werk. Het aantal bedrijven dat deze duurzame optie aanbiedt, is met de helft gestegen. Wat maakt de fietslease zo aantrekkelijk?
“De voordelen van een fietslease voor werknemers zijn duidelijk,” zegt Karolien Van Herpe, mobiliteitsexperte Acerta Consult. “Een fietslease biedt werknemers de kans om de kost ervan met brutoloon te betalen, waardoor die de facto een pak goedkoper wordt. Voor de kilometers die de werknemer daarna effectief aflegt voor woon-werk verkeer krijgt je medewerkers bovendien een fietsvergoeding. Uit ons onderzoek blijkt dat het verplicht maken van die fietsvergoeding in mei vorig jaar, de populariteit van de fietslease alleen maar heeft doen toenemen. ”
Een slimme keuze voor werkgevers
Maar het aanbieden van een fietslease is ook voor werkgevers aantrekkelijk. We sommen enkele van de voordelen op.
- Kostenneutraal en belastingvoordeel: een fietslease via het werk kost je als werkgever niets extra, tenzij je ervoor kiest financieel bij te dragen. Werknemers betalen de leasefiets via hun brutoloon, wat leidt tot belastingvoordelen.
- Gezondheid en welzijn: jouw fietsende medewerkers zijn vaak fitter, minder gestrest en melden zich minder vaak ziek. Dit zorgt voor een positievere werksfeer en verhoogt de productiviteit.
- Betere mobiliteit en minder files: medewerkers die fietsen, dragen bij aan minder verkeersopstoppingen en minder parkeerproblemen. Bovendien komen ze zo vaker op tijd aan op het werk.
- Duurzaamheid: door fietsen via het werk aan te bieden, profileert jouw organisatie zich als milieubewust en modern, wat aantrekkelijk is voor zowel medewerkers als klanten. Omdat een leasecontract over enkele jaren loopt, bouw je bovendien ook een duurzame relatie met je werknemers op.
Ook mobiliteitsbudget wint terrein, maar groeipotentieel blijft groot
Het mobiliteitsbudget biedt werknemers met recht op een bedrijfswagen de mogelijkheid om dit voordeel in te ruilen voor een flexibel budget. Dit kan worden besteed aan een kleinere, milieuvriendelijkere wagen, andere vervoersopties zoals openbaar vervoer of een fiets, of als cash worden uitgekeerd.
De populariteit van het mobiliteitsbudget groeit, vooral onder starters die op zoek zijn naar duurzamere keuzes: hun aantal steeg het afgelopen jaar met 66%. Ook het aantal bedrijven dat dit aanbiedt, neemt toe. Toch blijft het aantal werknemers dat ervoor kiest relatief beperkt, omdat veel bedrijven de optie nog niet bieden.
Volgens Karolien Van Herpe: "De tijd dat werknemers, zeker jongeren, automatisch voor een bedrijfswagen kiezen, is voorbij. Voor werkgevers in een krappe arbeidsmarkt is dat een belangrijk signaal."
Conclusie: duurzaamheid als strategische keuze voor werkgevers
Duurzame keuzes worden steeds belangrijker voor zowel werknemers als werkgevers. Fietslease en mobiliteitsbudget winnen snel aan populariteit en dragen bij aan een groener, gezonder werkklimaat. Bedrijven die deze oplossingen omarmen, versterken hun imago en voldoen aan de bredere verwachtingen van hun (toekomstige) personeel.
Interesse in duurzame mobiliteitsoplossingen voor jouw bedrijf?
Ontdek hoe een fietsbeleid of het mobiliteitsbudget het welzijn van je medewerkers kan bevorderen en mobiliteitskosten kan verlagen.
Geschreven door
Senior Legal Consultant Legal & Reward