Vorige

Mobiliteit in beweging: wijziging referentie CO2-uitstoot in de maak

Mobiliteit is een heel actueel onderwerp. Niet alleen voor wat de impact van corona en het vele thuiswerk op de files betreft, maar ook in het kader van de visie van de nieuwe regering op de mobiliteit in de toekomst.

Een van de eerste nieuwe maatregelen van de regering die op dit vlak genomen werd, is een aanpassing aan de referentie CO2-uitstoot die gebruikt wordt voor de berekening van het voordeel alle aard van de bedrijfswagen.

Voordeel van alle aard bedrijfswagen

Bedrijfswagens zijn een veelvoorkomend loonvoordeel voor werknemers en bedrijfsleiders. Doorgaans mogen deze wagens ook voor privédoeleinden worden gebruikt. In dat geval wordt de werknemer (of de bedrijfsleider) belast op een voordeel van alle aard.

Dat voordeel van alle aard wordt berekend aan de hand van een formule die voornamelijk gebruik maakt van de cataloguswaarde en het “CO2-percentage” van de wagen.

CO2-percentage

Het CO2-percentage van een bepaalde bedrijfswagen is een percentage dat wordt verkregen door de CO2-uitstoot van de concrete wagen te gaan vergelijken met de “referentie CO2-uitstoot” voor een wagen die gebruik maakt van hetzelfde type brandstof. Deze referentie CO2-uitstoot wordt jaarlijks bekendgemaakt bij koninklijk besluit.

De nieuwe referentie CO2-uitstoot wordt telkens berekend in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens in de periode van 12 maanden die eindigt op 30 september van het jaar voor het betrokken inkomstenjaar (vergeleken met de gemiddelde CO2-uitstoot in het referentiejaar 2011).

Voor het inkomstenjaar 2020 wordt het CO2-percentage van een bedrijfswagen dan als volgt berekend:

  • Diesel
    • Minimum (max. 76 g/km) = 4%
    • Referentie CO2-uitstoot: 91 g/km = 5,5%
      + 0,1 % per 1 g/km hoger dan 91 g/km of
      - 0,1% per g/km lager dan 91 g/km
    • Maximum (vanaf 216 g/km) = 18%
  • Benzine, LPG, aardgas
    • Minimum (max. 96 g/km) = 4%
    • Referentie CO2-uitstoot: 111 g/km = 5,5%
      + 0,1 % per 1 g/km hoger dan 111 g/km of
      ​- 0,1% per g/km lager dan 111 g/km
    • Maximum (vanaf 236 g/km) = 18%
  • Elektriciteit = 4%

Impact WLTP-testmethode

Sinds enkele jaren wordt een nieuwe testmethode gebruikt om de CO2-uitstoot van wagens te meten. Deze methode leidt tot hogere gemeten CO2-waardes (WLTP-waarde) bij de nieuwe wagens.

Deze nieuwe testmethode zorgde er zo voor dat de referentie CO2-uitstoot in de inkomstenjaren 2019 en 2020 hoger lag dan voor de invoering ervan. Verwijzend naar bovenstaande tabel, betekende de stijging van de referentie CO2-uitstoot een daling van de afgeleide CO2-percentages en dus een daling van het voordeel in natura.

Wetsvoorstel goedgekeurd

Recent werd in de Kamer een wetsvoorstel goedgekeurd dat de referentie CO2-uitstoot begrenst  op (maximaal) het niveau van het voorgaande inkomstenjaar. Hierdoor zal de referentie CO2-uitstoot niet meer kunnen stijgen en zal het belastbaar voordeel van alle aard bijgevolg niet lager kunnen zijn dan in het voorgaande inkomstenjaar(*).

Dit wetsvoorstel werd momenteel slechts goedgekeurd door de plenaire vergadering in de Kamer. Deze wijziging is echter pas definitief na publicatie in het Belgisch Staatsblad. De referentie CO2-uitstoten voor het inkomstenjaar 2021 moeten daarna ook nog bekendgemaakt worden via koninklijk besluit.

(*) We maken hierbij abstractie van een eventuele daling van het belastbaar voordeel die toe te schrijven is aan een wijziging met betrekking tot de ouderdom van de wagen (de periode die verstreken is sinds de 1ste inschrijving van de wagen).

Bron:
Wetsvoorstel van 20 december 2019 tot wijziging van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 ter begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot (DOC 55/0904), goedgekeurd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers op 3 december 2020.

Deel dit artikel