Telewerkregistratieplicht weer van kracht
Na een lange periode van een strenge aanbeveling tot telewerken, werd op het Overlegcomité van 17 november beslist om het telewerk weer te verplichten. Tot 19 december zal iedereen die van thuis uit kan werken dat verplicht vier dagen per week moeten doen. Vanaf 20 december zal de verplichting gelden voor drie dagen per week, met twee terugkeerdagen per week. Acerta vat de regels voor je samen.
Om die verplichting kracht bij te zetten, zal ook de registratie die werkgevers moeten doen van de niet-telewerkbare functies in hun onderneming herleven. Bovendien zal je weer een attest moeten afleveren aan de werknemers die niet kunnen telewerken dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de werkvloer rechtvaardigt.
Wat moet je registreren?
Je zal aan de RSZ moeten meedelen wie in je onderneming niet kan telewerken en dus toch nog op de werkvloer aanwezig zal zijn. Dat doe je door in de tool twee getallen mee te delen:
- Het totaal aantal personen werkzaam in je onderneming. Je houdt rekening met iedereen die normaal gezien regelmatig op de werkvloer aanwezig is. Dat zijn niet alleen je eigen medewerkers die met een arbeidsovereenkomst, flexi-job kaderovereenkomst of aan RSZ onderworpen leerovereenkomst aan jou gebonden zijn, maar ook uitzendkrachten en werknemers van onderaannemers bijvoorbeeld, indien zij structureel voor jou werken.Ook de langdurig zieken en medewerkers in een vorm van loopbaanonderbreking vermeld je, net als de personen met een functie waarbij ze niet vaak op kantoor zijn zoals bijvoorbeeld koeriers.
- Het aantal personen dat een functie uitoefent die ‘niet-telewerkbaar’ is. Die notie moet je strikt interpreteren: enkel de medewerkers die in geen enkel geval hun taken of een deel ervan thuis kunnen uitvoeren, tel je dus. Ook hier vermeld je de uitzendkrachten, vrijwilligers en werknemers van onderaannemers
Het gaat om de situatie op de eerste dag van de maand. Je neemt op die dag als het ware een foto van de personen werkzaam in je onderneming.
Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regels. Deze zullen dezelfde zijn als in de maanden april, mei en juni 2021, toen de telewerkregistratie ook al eens verplicht was. Je vindt het overzicht op de portaalsite van de sociale zekerheid. Zo geldt de verplichting bijvoorbeeld niet voor werkgevers die minder dan 5 personen aan het werk zetten. Het gaat daarbij niet enkel om de eigen werknemers, maar bijvoorbeeld ook uitzendkrachten. Ook werkgevers uit de zorgsectoren en het onderwijs zijn vrijgesteld van de aangifte.
Hoe doe je dat?
De tool op de portaalsite van de sociale zekerheid zal vanaf woensdag 24 november opnieuw online worden gezet. Je doet de aangifte maand per maand en hebt de tijd tot de zesde kalenderdag van de maand om de aangifte voor alle vestigingen van je onderneming te doen. Je doet de aangifte dus per vestiging die je uitbaat.
Registratiepakket telewerk
Om het jou makkelijk te maken heeft Acerta twee tools gemaakt, die jou helpen om alles in orde te brengen.
Via het handige stappenplan kan je geen fouten maken.
Dit pakket kost €150 excl. btw.
Vanaf wanneer gelden de nieuwe richtlijnen?
Opgelet: voor de eerste aangifte zal het uitzonderlijk gaan over een langere periode dan een maand, namelijk de periode 20 november tot en met 31 december. De foto die men voor deze periode wil, betreft de situatie op woensdag 24 november. Je krijgt de tijd tot 30 november om de aangifte voor deze periode in orde te brengen.
Nadien doe je de aangifte maand per maand, zolang de verplichting tot telewerken van kracht blijft. Wijzigt er niets aan de situatie, dan volstaat je eerste aangifte. Voor de daaropvolgende maanden ben je dan vrijgesteld van de aangifte.
Opleidingen over thuiswerk
Om je thuiswerk optimaal te organiseren, organiseert Acerta Consult een reeks opleidingen over de verschillende facetten van het thuiswerk: een hr-labo over je thuiswerkbeleid en een opleiding Thuiswerk 2.0, over de juridische facetten en leidinggeven op afstand.
Geschreven door
Juridisch adviseur