Vorige

Woon-werkverkeer met de trein? Flexibel abonnement voor telewerkers mogelijk vanaf het 1e kwartaal 2023

De NMBS lanceert in het 1e kwartaal 2023 het flex abonnement voor telewerkers. Hoeveel de werkgever moet tussenkomen in de kostprijs van een dergelijk abonnement is nog niet duidelijk.

De kogel is door de kerk! Minister van Mobiliteit Gilkinet heeft de lancering aangekondigd van de flexibele treinabonnementen tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. De nieuwe abonnementen spelen in op de uitbreiding van het telewerk sinds de coronacrisis en meer specifiek op de afwisseling tussen het telewerk en de aanwezigheid op kantoor.

De flex abonnementen zijn interessant voor werknemers die gemiddeld 2 à 3 keer per week de trein nemen in het kader van hun woon-werkverkeer.  

Hoe werkt het?

Het abonnement is enkel digitaal beschikbaar via de NMBS-app en bestaat uit verschillende formules. De werknemer kan kiezen voor een jaarabonnement en dan 80 of 120 dagen reizen met de trein binnen een periode van 12 maanden. In het geval van een maandformule kan de werknemer 6 of 10 dagen per maand de trein nemen.

Het af te leggen traject ligt vast en de reisdagen kunnen vrij gekozen worden. Elke keer de werknemer gebruik maakt van het abonnement moet er een dag geselecteerd worden in de app zodat de treinbegeleider dit kan scannen via een QR-code.

Moet de werkgever tussenkomen in de kosten van de aankoop van een Flex Abonnement?

Als algemeen principe geldt dat de werkgever een vergoeding moet betalen als tussenkomst in de kosten die de werknemer maakt voor de aankoop van zijn treinabonnement. De vergoeding die de werkgever moet betalen wordt in principe bepaald op basis van de tabel met forfaitaire bedragen zoals opgenomen in CAO 19/9. Merk op dat de sectoren in een hogere tussenkomst kunnen voorzien.

Dat de werkgever een vergoeding moet betalen als tussenkomst in de kosten van een flex abonnement is duidelijk. Hoeveel er concreet moet betaald worden echter nog niet. Er gaan stemmen op om de tabel van de railflexkaarten nl. de halftijdse treinkaarten toe te passen.

Het zijn de sociale partners in de NAR die het laatste woord hebben. Zal de tabel van de railflexkaarten van toepassing verklaard worden of komt er een nieuwe tabel? Meer informatie hierover volgt van zodra mogelijk.

Deel dit artikel