Op deze pagina
- 1. Schrijf je in als werkgever
- 2. Sluit je aan bij een vakantiefonds (alleen voor arbeiders)
- 3. Sluit je aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk
- 4. Neem een arbeidsongevallenverzekering
- 5. Vergeet Dimona niet
- 6. Stel een arbeidsovereenkomst op
- 7. Zorg voor een arbeidsreglement
- Meer weten over starten met personeel?
- Je sociaal secretariaat helpt je graag
Op deze pagina
- 1. Schrijf je in als werkgever
- 2. Sluit je aan bij een vakantiefonds (alleen voor arbeiders)
- 3. Sluit je aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk
- 4. Neem een arbeidsongevallenverzekering
- 5. Vergeet Dimona niet
- 6. Stel een arbeidsovereenkomst op
- 7. Zorg voor een arbeidsreglement
- Meer weten over starten met personeel?
- Je sociaal secretariaat helpt je graag
Je verplichtingen als werkgever
Als je start met personeel zijn er administratieve verplichtingen en formaliteiten die je moet regelen voordat je eerste werknemer in dienst komt. Acerta lijst alles voor je op. Lees je mee?
1. Schrijf je in als werkgever
Werf je voor het eerst iemand aan? Dan ben je verplicht je als werkgever te registreren bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Je krijgt dan een identificatienummer: je RSZ-nummer. Voor elke loontrekkende die je in dienst hebt, betaal je een bijdrage voor de uitbetaling van pensioenen, werkloosheids- en ziekteuitkeringen, gezinsbijslagen enzovoort.
Schrijf je in via de site van de Sociale Zekerheid.
2. Sluit je aan bij een vakantiefonds (alleen voor arbeiders)
Neem je een arbeider in dienst? Arbeiders ontvangen hun vakantiegeld niet zoals bedienden rechtstreeks via hun werkgever maar via een kas voor jaarlijkse vakantie. De Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV) financiert de vakantiefondsen voor arbeiders. De RJV wordt op zijn beurt gefinancierd door de RSZ. Jij stort het vakantiegeld voor je arbeiders dus aan de RSZ. Daarom is je werkgeversbijdrage voor arbeiders hoger dan voor bedienden.
3. Sluit je aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk
Iedere werkgever moet een dienst voor preventie en bescherming oprichten met minstens één preventieadviseur.
Heb je minder dan 20 werknemers? Dan mag je zelf preventieadviseur zijn als je je voor een aantal gespecialiseerde aspecten laat bijstaan door specialisten. De dienst geeft raad voor de veiligheid, gezondheid en hygiëne op de werkvloer en houdt er toezicht op via arbeidsgeneesheren en preventieadviseurs. Tot de taken behoren o.a.:
- onveilige en ongezonde situaties opsporen, uitschakelen of beheersen
- het welbevinden van het personeel stimuleren met aandacht voor veiligheid (inclusief onderzoek naar arbeidsongevallen), ergonomie, hygiëne en toxicologie, het leefmilieu en psychosociaal welzijn (aanpak en preventie van pesten, geweld...)
Voldoet je interne dienst voor preventie niet aan alle voorwaarden?
4. Neem een arbeidsongevallenverzekering
Nog een (logische) verplichting: je medewerker verzekeren tegen arbeidsongevallen. Als werkgever ben je aansprakelijk voor elk ongeval op het werk en op weg van en naar het werk. De verzekering moet afgesloten zijn uiterlijk op het moment dat je werknemer start.
5. Vergeet Dimona niet
Dimona, kort voor: Déclaration Immédiate en Onmiddellijke Aangifte, is een elektronische aangifte waarmee je de indiensttreding en de uitdiensttreding van een medewerker meldt bij de RSZ.
6. Stel een arbeidsovereenkomst op
Een arbeidsovereenkomst legt alle afspraken over het loon, de arbeidsduur en de functie vast. Heel wat sectoren hebben een collectieve arbeidsovereenkomst of een cao. Cao's bepalen zaken zoals het minimumloon, verplaatsingsvergoedingen, eindejaarspremies, (afwijkende) opzegtermijnen en de vakbondsdelegatie. Vaak vormen ze de basis voor de inhoud van een arbeidsovereenkomst.
7. Zorg voor een arbeidsreglement
Het arbeidsreglement is een verplicht sociaal-juridisch document dat de rechten en plichten van werknemer en werkgever oplijst. Het volstaat niet om dit op je pc of in een cloud te bewaren. Je moet dit:
- neerleggen bij de FOD Toezicht sociale wetten
- goed zichtbaar uithangen in je bedrijf
- bezorgen aan elke medewerker
Meer weten over starten met personeel?
Je bent klaar om personeel in dienst te nemen. Maar hoe regel je dat allemaal? Wat moet je eerst doen? En hoe ben je zeker dat je in orde bent? Geen stress. Met het stappenplan van Acerta doen we het samen: stap voor stap. Let's go.
Je sociaal secretariaat helpt je graag
Je merkt het: je moet rekening houden met heel wat formaliteiten en verplichtingen als je start met personeel. Te ingewikkeld? Te veel paperassen? Niet zeker of je het goed doet? Je staat er niet alleen voor. Je sociaal secretariaat helpt je graag bij fiscale en administratieve formaliteiten zoals:
- de opmaak van een arbeidsreglement en arbeidsovereenkomst
- aangiftes en doorstortingen naar officiële instanties: RSZ-inschrijving, Dimona-aangifte, ...)
- de berekening en verwerking van de lonen
- jaarlijkse belastingfiches
- administratie rond arbeidsongeschiktheid, ziekte, brugpensioen ...