26 aanstekelijke ideeën om zelfstandige te worden
Hoe begint je verhaal als zelfstandige? Iedere zelfstandige begint anders. De ene is het na vele jaren moe om op te draven voor een baas en wil op eigen benen staan. De andere droomde al als kleuter van een eigen winkel(tje). Er zijn er die (heel) klein beginnen. Anderen kiezen voor een vennootschap en zien het groot. Maar soms is de goesting om zelfstandige te worden er eerder dan hét idee. Wat is jouw idee? Laat je alvast inspireren door deze 26 aanstekelijke ideeën voor jouw eigen zaak of activiteit.
Hét businessidee: dat is zoiets als de Heilige Graal. Iedereen is ernaar op zoek. Het spreekwoordelijke gat in de markt dat jij met producten of diensten gaat invullen.
Maar hoe vind je zoiets? De vraag is eigenlijk waar je het vindt. Inspiratie ligt overal voor het rapen – als je ervoor open staat. Op het internet natuurlijk – maar ook op straat, in je eigen buurt of tijdens je vakantie, in gesprekken met vrienden of onbekenden op de trein… Of hier!
Meer weten over zelfstandige worden en een eigen zaak opzetten?
26 aanstekelijke ideeën - van A tot Z
Aan huis leveren: een niche die nog veel potentieel in huis heeft. Ook buiten de werkuren.
Wat dacht je bijv. van vervanglampen en batterijen die aan huis geleverd (en vervangen) worden, verse voedingswaren na 17 uur (zie Simpl van Lidl), verklede figuren die cadeautjes komen overhandigen, muzikanten die een serenade komen weggeven, strippers voor een vrijgezellenfeestje, een bezorgdienst voor lekker eten in ziekenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen, …
Brainstorm-workshops. De meeste bedrijven - ook kmo’s - zijn constant op zoek naar innovatieve ideeën. Maar brainstormen wil soms niet zo goed lukken. Ook presentaties geven is iets wat veel kmo’s graag willen leren, bv. om hun sales te ondersteunen. Consulting rond veranderingsprocessen blijft gewild.
Gratis webinar: je business idee
Dankzij deze korte, gratis workshop word jij een echte idee-bedenk-machine! Je leert ook hoe je kan te weten komen of een businessidee succesvol en rendabel zal zijn. Iedereen kan deelnemen aan deze workshop, ongeacht je leeftijd, opleiding of de sector waarin je jouw zelfstandige activiteit wil uitoefenen.
Co-creatie. Ontwikkel een website waarop muzikanten vlot kunnen samenwerken aan het componeren van muziekstukken. Daar zit nog (toekomst)muziek in!
Duurzaam. Hét keyword voor vernieuwende start-ups, rond (bijvoorbeeld) afvalpreventie, gezonde voeding, allerlei afbreekbare producten (waarom geen gsm?), lokale producenten, mobiliteit, recycling, zonne-energie, … Wat dacht je van een eco-merk voor poetsdiensten, lingerie of tandenborstels? Inspiratie vind je (onder meer) bij W.R. Yuma, een merk dat coole zonnebrillen maakt van plastic afval, bij het meubilair van ecoBirdy, de Wonky dips van geredde groenten, de organische producten van Cîme skincare, ...
E-mobility en sharen: nog twee keywords voor innovatie. Denk maar aan het succes van elektrische deelauto’s en e-steps. Let wel: dit vraagt om forse investeringen. Maar misschien maak je hiervoor wel een vennoot warm? E-mobility is typisch een terrein waarop veel nieuwe partnerships ontstaan: voertuigen, elektriciteit, leasing, laadinfrastructuur, verzekeringen, bedieningsapps, ...
Flandersdc.be: op de website van Flanders DC - Flanders District of Creativity, voor creatieve ondernemers - valt nogal wat inspiratie ‘van bij ons’ te rapen. Met een magazine en levensechte ondernemersverhalen. Ben je op zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project? Vraag dan (gratis) advies bij Flanders DC.
Graffiti-service. Ongelooflijk hoeveel lege (lelijke) muren er overal te vinden zijn. Dankzij jouw bedrijf kan iedereen die dat wil, graffiti-artiesten loslaten op wanden. Een unieke touch voor de nieuwe kantoren, bijvoorbeeld. Of voel je meer voor groene creativiteit en wil je riante daktuinen aanleggen om saaie platte daken op te vrolijken?
Huisdieren: bedenk allerlei creatieve manieren om afscheid te nemen, gepersonaliseerd volgens het dier én de baasjes, met een afscheidsritueel, begraafkits, crematieservices, een tastbare herinnering, …
IJsjes verkopen. Soms is een kinderdroom genoeg om succesvol en rijk te worden. IJs is populairder dan ooit. Zeker als je ook bijzondere smaken aanbiedt, of met extra verse ingrediënten werkt. Je kunt een gelateria beginnen, met een foodtruck & vers gedraaid ijs op weg gaan, ijscoman/-vrouw worden. Let wel, dit is een seizoensgebonden activiteit waarvoor je een vergunning moet aanvragen.
Kleren ruilen: daarvoor kan je een app (laten) ontwikkelen. Niets om aan te trekken? In enkele clicks stelt de gebruiker een nieuwe outfit samen. Zeker handig voor feestkledij, bijvoorbeeld, die na één keer in de kast blijft hangen.
Leugen-analyse. Mensen kunnen audio- of video-opnames bezorgen voor een doorlichting. Waar of niet? Jij levert een betrouwbaar antwoord met uitleg.
Media, en dan vooral sociale media. Op dit terrein liggen nog kansen voor serviceverleners die (vooral kleinere) bedrijven willen helpen om geregeld op social media te posten, te reageren, te adverteren,…
Naaien is weer in. Stoffenwinkels doen weer goede zaken, er komen er (nog steeds) nieuwe bij, vintage coupons hebben hun liefhebbers. Ook naaiateliers en lesgeefsters doen soms gouden zaken. Zeker als je er een creatieve of moderne twist aan geeft, zoals (bijvoorbeeld) Kim, Marleen, Annelies, Joke en Ellen van stoffenschuur.be dat doen. Geen steekje los als je iets met naaien, breien of haken onderneemt!
Opvoedingslijn. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders staan vaak voor vragen en uitdagingen waar ze geen raad mee weten. Waar kunnen ze makkelijk (en in alle vertrouwelijkheid) terecht bij experten - 24/7? Dit zou ook kunnen voor andere onderwerpen, zoals bijv. ethische kwesties of relatievragen.
Plant-aardige business. PLNT vertical farming – je spreekt het uit zoals ‘plant’ in het Engels – is een initiatief van twee ecologisch betrokken ondernemers, Niels De Caigny en Nikolas Sterck, en een gewetensvolle investeerder, Hans Snijder. Uit hun duurzame ‘plantenfabriek’ komen verser-dan-verse groente en kruiden, het hele jaar rond.
Quick service. Pizza’s die slechts binnen enkele minuten worden geleverd, niets nieuws onder de zon. Maar snelservice kan ook voor andere producten die iemand dringend nodig heeft. Denk maar aan een ruiker bloemen, een doos pralines,…
Retail on demand. Bij het woord ‘patissier’ stelt iedereen zich een royale winkel voor met etalages vol lekkernijen die je doen watertanden. Maar de winkel kan ook een website zijn met taarten die enkel op bestelling worden gemaakt, tot en met oogverblindende ‘wedding cakes’. Voordeel: minder zware investeringen, geen onverkochte voorraad.
Stemmen. Overal worden onze oren geteisterd door machinale, robotachtige stemmen, zoals op gps of apps. Vertrouwd klinkende, bekende stemmen kunnen veel beter overkomen. En een knipoog, waarom niet? Het Amerikaanse icoon Joan Rivers las zelfs een eigen gps-versie in vol zwarte humor. Een idee waar meer mee te doen is. Ook voor wake-upcalls, bijvoorbeeld.
Trainer, Personal. Niet alleen mogelijk voor fitness of sport, maar ook voor het verbeteren van allerlei andere vaardigheden. Denk maar aan het succes van opruimcoaches, bijvoorbeeld, afslankcoaches, burnout-coaches,… Zo’n persoonlijke assistent zoekt ook blogposts, boeken en ander educatief materiaal in functie van de doelen.
Uber is een businessidee dat in een mum van tijd is uitgegroeid tot een populair begrip.
Het staat voor een brede waaier aan diensten in stedelijke omgevingen zoals ritten delen, taxiservices, maaltijdleveringen en een fietsdeelsysteem. Ondertussen praat men ook over veruberisering (Eng: uberization) van andere sectoren, de benaming voor het aanbieden van diverse diensten door niet-beroepsbeoefenaars, onder de prijs van professionals. Let wel: deze omschrijving verwijst meteen ook naar de risico’s ervan...
Vertrek eens anders bij het zoeken naar je businessidee. “Ik wil iets doen voor mensen met een gehoorbeperking” kan een perfect startidee zijn. Met andere woorden: begin bij je doelgroep. En kijk waar nog ‘gaatjes’ zitten in het gewone aanbod voor hen en welk probleem je kan oplossen.
Wensen. Er is zoveel meer mogelijk om wensen over te brengen dan met een sms, een Facebookbericht of een wenskaart. Profileer jezelf als creatieve wensenleverancier die (bijvoorbeeld) rijmende verzen, serenades en verrassingsacts op maat bedenkt én uitvoert, al dan niet samen met kompanen. Misschien word je er niet rijk van, maar plezier gegarandeerd!
X, bedrijfsnaam. Nauw verbonden met je businessidee is een naam voor je ‘kind’, zowel voor je bedrijf als voor je merk. Namen verzinnen is steeds moeilijker geworden. Inmiddels is bijna elke nieuwe naam die je bedenkt al wel ergens geregistreerd. Maar gelukkig is nu wél Google voor een snelle check. Bovendien moet de nieuwe naam nog ‘puntcom of puntbe-vrij’ zijn, want je wil natuurlijk een website. Een goede raad: onderzoek dit zo snel mogelijk, want niets is zo frustrerend als een hele droom opbouwen rond een naam die je niet mag gebruiken en een URL/domeinnaam die al is ingenomen.
Youreka is een bedrijf dat laat zien hoe je je grote passie, voor sport bijvoorbeeld, kan vertalen in een boeiende business, in 360° virtuele tours. Op sportvelden en in ski-oorden maar ook in handelszaken enz. Die 360° opnames kunnen dan o.a. in websites worden geïntegreerd.
Zoeken veel zelfstandigen in spe naar hét businessidee?
Reken maar van wel. Het zijn er zoveel dat het op zich een interessant gat in de markt vormt: in opdracht op zoek gaan naar hét idee. Iets voor jou?
Heb je jouw idee al gevonden?
Kies dan een partner die je bijstaat van A tot Z. Wij ontzorgen en coachen jou graag van bij de start.
Je idee verder concreet maken?