Terug naar overzicht

3 tips om je hr-beleid menselijker te maken met technologie

Leidt personeelsadministratie ook in jouw organisatie tot frustratie? Niet verwonderlijk, want die administratieve taken zijn vaak tijdrovend en leveren weinig toegevoegde waarde. Wat als je hr-medewerkers zich voornamelijk op strategische hr-projecten zouden kunnen focussen? Het klinkt haast als een utopie, maar toch is het binnen handbereik. Dankzij technologie kan je ‘de mens’ opnieuw centraal zetten in jouw hr-beleid. We geven je drie tips om je hr-beleid menselijker te maken.

Tip 1: Focus op meerwaarde

Het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers is tegenwoordig een ware uitdaging. Laat je hr-medewerkers daarom focussen op projecten en processen die je organisatie een echte meerwaarde bieden en helpen om de ‘War For Talent’ te winnen.

Waar kan je hr-medewerker écht een verschil maken? Deze vraag moet elke organisatie zich stellen. Hoewel administratieve taken moeten gebeuren, ze moeten niet per se door je hr-medewerkers uitgevoerd worden. Je kan de administratieve processen automatiseren, digitaliseren en efficiënter laten verlopen.

Tip 2: Kies voor persoonlijk contact

Geef je hr-medewerkers een persoonlijke rol in jouw hr-processen. Vaak zijn ze al het centrale aanspreekpunt voor alle hr-gerelateerde vragen, waardoor ze inzicht hebben in de hr-noden van individuele medewerkers, teams en departementen. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook nieuwe medewerkers onthalen en opvolgen tijdens de inwerkingsperiode (onboarding). Je kan je hr-medewerkers ook meer prioriteit laten geven aan projecten rond groei en ontwikkeling, evaluaties, enz. d.m.v. persoonlijke gesprekken met leidinggevenden en medewerkers. Laat je hr-medewerkers eerder ondersteuning bieden in de vorm van coaching, advies en expertise. Zij houden de vinger aan de pols bij je medewerkers en leidinggevenden, en kunnen op basis van hun inzichten strategische projecten uitwerken rond welzijn, groei en ontwikkeling, flexibele verloning, enz.

Tip 3: Zet je personeel aan het stuur

Sommige administratieve taken kan je in de handen van je leidinggevenden of medewerkers laten. Denk maar aan een adreswijziging van een medewerker, thuiswerkregistratie of verlofaanvragen. Zij kunnen die gegevens zélf ingeven (bijvoorbeeld via Employee Self Service). Je geeft je mensen meer autonomie, wat ideaal is voor de (team)spirit. Je medewerkers zullen zich meer verantwoordelijk, gewaardeerd en gelukkiger voelen. Enkel de administratieve taken die echt door je hr-medewerker zelf moet gebeuren, bijvoorbeeld bepaalde goedkeuringsprocedures of het opstellen van formele contracten, laat je je hr-medewerkers afhandelen.

 

De hoofdboodschap in dit verhaal? Vergeet de mens niet boven de administratie te plaatsen en zet écht in op de kracht van mensen.

Ontdek dé hr-tool voor efficiënte personeelsadministratie

Connect HR Office maakt jouw hr-administratie performanter met meer automatisatie en minder manueel werk, zodat je tijd hebt om te focussen op de zaken die er écht toe doen.

Geschreven door

Sofie Mertens

Change partner, Acerta

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels