Vorige

Derdebetalersregeling: minder kosten voor het treinabonnement van je werknemers

Heb je al gehoord van de derdebetalersregeling? Met deze gunstregeling draagt de overheid een stuk van de kost voor de treinabonnementen van je werknemers. Nu de nadruk steeds meer op duurzame mobiliteit ligt, is deze regeling best interessant voor werkgevers. Dit systeem biedt verschillende voordelen voor zowel werkgever als werknemer. 

Is een tussenkomst woon-werkverkeer verplicht?

Als werkgever moet je de kosten van je werknemers die zich met het openbaar vervoer naar het werk begeven vergoeden. In de collectieve arbeidsovereenkomst 19/9 van de Nationale Arbeidsraad kan je dit nalezen. Hoeveel de tussenkomst precies bedraagt, is wettelijk geregeld. Bovendien vragen sommige sectoren een hogere tussenkomst dan de tussenkomst opgelegd in cao 19/9.

Wat is de derdebetalersregeling?

Ben je als werkgever actief in een sector die een volledige tussenkomst voor het woon-werkverkeer met de trein verplicht? Of is je onderneming actief in een sector waar je moet instaan voor minstens 80 procent van de kost van het woon-werkverkeer met de trein? Wist je dan al dat er manieren zijn om deze kost wat lichter te maken? Dit kan door het sluiten van een derdebetalersovereenkomst.

De derdebetalersregeling is een systeem waarbij een andere partij optreedt als betaler voor een kost die iemand anders normaal moet dragen. In dit geval gaat het over de werknemer die naar het loket van het treinstation gaat om zijn treinabonnement aan te kopen. Vaak betaalt de werknemer dat bedrag, waarna hij of zij het bedrag aan de werkgever terug vraagt. Maar je kan als werkgever via een formulier zélf betalen aan de NMBS, waardoor je in sommige gevallen als werkgever geniet van een staatstussenkomst. Ontdek alle mogelijkheden op de website van de NMBS.

Gratis woon-werkverkeer

De meest voordelige formule is wanneer je als werkgever instaat voor 100 procent van de prijs van het abonnement. De overheid legt dan 20 procent bij (zolang het budget het toelaat). Het resultaat is een win-winsituatie voor iedereen:

  • Je onderneming betaalt maar 80 procent van de werkelijke prijs
  • Je onderneming betaalt geen administratiekosten
  • Je werknemer heeft helemaal geen kosten meer
  • Het is een auto minder op de weg

Maar ook wanneer je als werkgever instaat voor 80 of 90 procent van de kosten, doe je voordeel met de derdebetalersregeling.

Andere vormen van woon-werkverkeer

Het is mogelijk om de derdebetalersregeling te combineren met de andere vervoersmaatschappijen in België, zoals De Lijn, MIVB en TEC. Let wel, de overheid komt enkel tussen voor woon-werkverkeer met de NMBS. 

Voor verplaatsingen met de fiets naar het werk geldt al een tijdje een verplichte tussenkomst van de werkgever. Deze vergoeding varieert weliswaar van sector tot sector. Ontdek meer hierover op onze website.

Voor alle andere vormen van woon-werkverkeer is er in principe geen verplichte tussenkomst, maar in bepaalde sectoren moet je wél voor andere vervoersmiddelen een tussenkomst betalen.

Meer informatie

Meer informatie hierover in afdeling 20.8 van de sectorale gids op Trefzeker

Deel dit artikel