Herstructureren in 2025 : enkele nieuwigheden
Het is niet weg te denken uit de economische actualiteit : bedrijven en organisaties die om uiteenlopende redenen een herstructurering aankondigen en doorvoeren. Dat kan vele vormen aannemen en bij al die verschillende scenario’s hoort telkens ook een eigen regelgevend kader. Bij de start van het nieuwe jaar vallen in dat verband enkele nieuwigheden op te merken.
Overnames en fusies
Bij een zogenaamde “overgang van onderneming door overeenkomst” is cao 32bis van toepassing. De context is dan die waarin de herstructurering impliceert dat bestaande ondernemingen bijvoorbeeld via een fusie, een overname of een opsplitsing van uitzicht veranderen. Aan de betrokken werknemers garandeert cao 32bis in eerste instantie het behoud van hun arbeidsovereenkomst én van de afgesproken arbeidsvoorwaarden.
De sociale partners in de Nationale Arbeidsraad spraken af dat aan die cao 32bis vanaf 1 februari 2025 nog enkele bijkomende regels worden toegevoegd. Die hebben betrekking op het recht op informatie bij overgang van onderneming. Tijdens de voorbereiding van zo’n overgang worden werknemers nu al geïnformeerd en geraadpleegd over de aankomende herstructurering. Vanaf het moment dat tijdens die voorbereiding duidelijk wordt wie in de toekomst de nieuwe werkgever zal zijn (“de geïdentificeerde verkrijger”), kunnen de werknemers hun huidige werkgever voortaan verzoeken om de inhoud van die informatie en van de raadpleging te delen met de toekomstige werkgever. Er kan nu ook geëist worden dat die toekomstige werkgever uitgenodigd wordt voor een eerste kennismaking.
Sluiting van onderneming : sluitingsvergoeding voortaan ook verplicht in non-profit en bij vrije beroepen
Bij herstructureringen die gepaard gaan met een sluiting van de onderneming of van een volledige afdeling ervan, bepaalt de Sluitingswet dat er in bepaalde gevallen een sluitingsvergoeding verschuldigd is aan de werknemers die bij de sluiting door hun werkgever ontslagen worden. De vergoeding varieert sterk naargelang de anciënniteit en de leeftijd van de betrokken werknemers.
Deze vergoeding is enkel verschuldigd in ondernemingen met minstens twintig werknemers in dienst (bij faillissement ook al vanaf vijf werknemers in dienst). Tot nu toe waren ondernemingen zonder handels- of industriële finaliteit, d.w.z. de non-profitsectoren en de beoefenaars van vrije beroepen, uitgesloten van dit onderdeel van de Sluitingswet. Vanaf 1 januari 2025 zijn ook deze werkgevers verplicht om bij sluiting de sluitingsvergoeding te betalen. De totale kost van een sluiting zal in deze sectoren dus merkelijk hoger liggen !
Sluiting van onderneming : uitsluiting recht op sluitingsvergoeding vanaf 65 jaar aangepast aan verhoging pensioenleeftijd
Als er op het niveau van de onderneming wordt vastgesteld dat er bij sluiting voor de betrokken werknemers een recht op de sluitingsvergoeding bestaat, zal dat recht niet noodzakelijk voor elke werknemer gelden. Werknemers ouder dan 65 jaar kunnen geen aanspraak maken op deze extra vergoeding. In het bredere kader van de pensioenhervorming die de pensioengerechtigde leeftijd verhoogt tot 66 jaar (en in 2030 tot 67 jaar) werd deze voorwaarde herschreven. De wet sluit voortaan elke werknemer uit “die de wettelijke pensioenleeftijd heeft bereikt”.
Herstructureren – op welke manier dan ook – is altijd een delicate kwestie, zeker ook wat de sociaaljuridische omkadering betreft. Meer informatie over deze complexe problematiek, vind je hier : Herstructureren en ontslagen - Acerta Consult
Bronnen :
- Collectieve arbeidsovereenkomst nr 32/8 gesloten op 17 december 2024 in de Nationale Arbeidsraad, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32bis van 7 juni 1985 betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij wijziging van werkgever ingevolge de overgang van ondernemingen krachtens overeenkomst en tot regeling van de rechten van de werknemers die overgenomen worden bij overname van activa na faillissement.
- Koninklijk besluit van 9 juli 2024 tot uitbreiding van de sluitingsvergoeding en de overbruggingsvergoeding tot de ondernemingen zonder handels- of industriële finaliteit bedoeld in artikel 2,3°,b, van de wet van 26 juni 2002 betreffende de sluiting van de ondernemingen, BS 16 juli 2024 en koninklijk besluit van 20 december 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 2007 tot uitvoering van de artikelen 2,3°,b, 28,§2 en 53 van de wet van 26 juni 2002 betreffende de sluiting van de ondernemingen, BS 30 december 2024.
- Wet van 20 december 2024 tot wijziging van de wet van 26 juni 2002 betreffende de sluiting van de ondernemingen tot aanpassing van de toekenningsvoorwaarde met betrekking tot de leeftijd van de werknemer om recht te hebben op de sluitingsvergoeding, BS 31 december 2024.