Nieuwe wettelijke verplichtingen voor dienstenchequebedrijven in het Brussels Gewest
Vanaf 1 januari 2025 moeten dienstenchequebedrijven aan nieuwe verplichtingen voldoen. Enkele van deze nieuwe verplichtingen hebben ook impact op de relatie werkgever-werknemer. We geven je een overzicht van de belangrijkste maatregelen.
Veranderingen voor deeltijdse werknemers
Vanaf 1 januari 2025 moeten alle deeltijdse werknemers voorrang krijgen voor een voltijdse baan of een andere deeltijdse baan die hun arbeidsstelsel verhoogt.
Verplichte minimale werktijd
Bovendien moet de gemiddelde contractuele wekelijkse arbeidsduur van werknemers die met een dienstencheque-arbeidsovereenkomst zijn tewerkgesteld minstens 20 uur bedragen. Dit is een gemiddelde voor alle werknemers in het bedrijf, zonder rekening te houden met bijkomende uren of overuren die af en toe worden verricht.
Deze verplichte minimale werktijd is pas van toepassing vanaf het vierde kalenderjaar na de erkenning van de werkgever. Als je pas bent erkend, ben je dus vrijgesteld van de verplichting om een gemiddelde wekelijkse arbeidstijd van 20 uur te bereiken.
Opgelet! Deze voorwaarde zal worden gecontroleerd aan de hand van een jaarverslag dat werkgevers naar de gewestelijke overheden moeten sturen en waarin de gemiddelde arbeidstijd wordt vermeld voor elk kwartaal van het jaar n-1.
Verplichte opleiding
Zodra een nieuwe werknemer die de afgelopen vier jaar niet in de sector heeft gewerkt, in dienst treedt, moet het bedrijf een initieel opleidingstraject van minstens 9 uur organiseren. Dit opleidingstraject moet ingepland worden binnen zes maanden na de ondertekening van de arbeidsovereenkomst en moet minimaal 3 uur aan ergonomie besteden.
Naast deze initiële opleiding moet het bedrijf ook jaarlijks 16 uur opleiding aanbieden aan elke voltijdse werknemer. De sector legt op aan welke voorwaarden deze opleidingen moeten voldoen.
Voor deeltijdse werknemers wordt dit aantal uren berekend in verhouding tot hun arbeidsstelsel, maar het mag nooit minder zijn dan 4 uur per jaar. Deze opleidingen kunnen worden aangeboden via verschillende erkende kanalen, waaronder het Opleidingsfonds dienstencheques, sectorale fondsen en opleidingscheques.
Omkadering en begeleiding
Bedrijven moeten een gestructureerd omkaderingssysteem opzetten dat minimaal één individueel gesprek en twee persoonlijke groepsgesprekken per jaar omvat. Het doel van deze bijeenkomsten is om de band tussen het bedrijf en zijn werknemers te versterken, de moeilijkheden van het werk te bespreken en de opleidingsbehoeften vast te stellen. Deze verplichting geldt alleen voor bedrijven die ten minste 2.000 dienstencheques hebben ingevoerd tijdens het kalenderjaar voorafgaand aan het lopende boekjaar.
Erkende bedrijven zijn ook verplicht om uitgebreide documentatie te verstrekken over goede beroepspraktijken, welzijn op het werk, risico's die inherent zijn aan het werk en ergonomie, zodra werknemers in dienst treden en bij hun jaarlijkse collectieve gesprekken. Alle betrokken werknemers moeten de ontvangst van deze informatie bevestigen door het ondertekenen van een ontvangstformulier dat drie jaar op het hoofdkantoor moet worden bewaard.
Tot slot moet het bedrijf een permanent aanspreekpunt voorzien dat tijdens werkuren gemakkelijk bereikbaar is, zodat werknemers eventuele problemen op de werkvloer kunnen melden. Een dergelijke contactpersoon moet ook worden voorzien voor de gebruiker.
Bescherming en welzijn op het werk
Het erkende bedrijf begeleidt de werknemer ter plaatse vóór de prestaties of de buurtdienst aanvangen. Zo kan de werkgever waken over het welzijn van de werknemers tijdens de uitvoering van hun werk .
Het wettelijke kader vereist dat dienstenchequebedrijven bijzondere aandacht besteden aan het welzijn van hun werknemers. Dit betekent een strikte naleving van de wetgeving inzake welzijn op het werk, inclusief een risicoanalyse die regelmatig wordt bijgewerkt en gedeeld binnen het bedrijf. Werkgevers moeten pestgedrag of discriminatieactief voorkomen en verbieden door duidelijke procedures en effectieve voorzorgsmaatregelen in te voeren.
Sancties
De wetgever heeft voorzien in een systeem van graduele sancties om ervoor te zorgen dat deze verplichtingen worden nageleefd. Niet-naleving kan leiden tot administratieve boetes, waarvan het bedrag wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers. In ernstigste gevallen, zoals bij systematische niet-naleving van de toezichts- of opleidingsverplichtingen, kan de vergunning van het bedrijf worden ingetrokken, wat het einde betekent van zijn activiteiten in de dienstenchequesector.
Bronnen:
- Ordonnantie van 13 oktober 2023 tot wijziging van de wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten en -banen
- Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 februari 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques