Vorige

Wijziging van je arbeidsreglement verplicht!

Onlangs werden enkele nieuwe wetten gepubliceerd die ervoor zorgen dat je het arbeidsreglement moet aanpassen.

Er zijn een aantal verplichte wijzigingen en verduidelijkingen die op te nemen zijn in het arbeidsreglement naar aanleiding van de langverwachte publicatie van de arbeidsdeal en de publicatie van een wet ter omzetting van de richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Een overzicht kan je hieronder vinden. De informatie over mogelijke wijzigingen die nodig zijn met betrekking tot het ziektebriefje kan je terugvinden in een apart nieuwsbericht.

Over welke wijzigingen gaat het?

Verplichte vermeldingen toevoegen

Er zijn een aantal bepalingen die je voortaan verplicht in het arbeidsreglement moet opnemen. Het gaat onder andere over:

  • een verwijzing naar het paritair comité waarvan de cao’s van toepassing zijn*;
  • de procedure en de formele vereisten die werknemer en werkgever moeten respecteren bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de termijn waarbinnen tegen ontslag in beroep kan worden gegaan of de verwijzing naar de toepasselijke wetgeving*;
  • een verwijzing naar het geboden recht op opleiding of de verwijzing naar de toepasselijke wetgeving;
  • het vermelden van de sociale zekerheidsinstelling die de sociale bijdragen ontvangt. 

Bovendien legt ook de wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden de verplichting op om je werknemers via het arbeidsreglement te informeren over verschillende zaken. 

Aanpassing kennisgevingstermijn deeltijdse werknemers

De arbeidsdeal legt ook de kennisgevingstermijn voor variabel deeltijdse werknemers op 7 werkdagen in plaats van 5. Sectoren kunnen in een cao een kortere termijn vastleggen die minimaal 3 werkdagen bedraagt.  Heb je op 20 november 2022 al variabel deeltijdse werknemers in dienst, dan heb je de tijd tot uiterlijk 20 augustus 2023 om deze clausule aan te passen in jouw arbeidsreglement. Totdat je het arbeidsreglement hebt aangepast en uiterlijk tot en met 20 augustus 2023 mag je de vroegere kennisgevingstermijnen blijven toepassen.

Voor de werkgevers die variabel deeltijdse werknemers tewerkstellen in PC 110, PC 121, PC 145, de autorijscholen in PC 200 en PC 302 werden overgangsmaatregelen bepaald. Werkgevers uit deze sectoren, die aangesloten zijn bij Acerta Sociaal secretariaat en ingetekend zijn op de sectorale mailings, zullen hierover nog een specifieke communicatie ontvangen. Lees hier alvast meer over de wijzigingen voor de variabel deeltijdse werknemer.

Wat moet je concreet doen?

Elke werkgever past zijn bestaande arbeidsreglement best zo snel mogelijk aan. Voor de wijziging omtrent de kennisgevingstermijn van de variabel deeltijdse werknemers is er nog wat tijd en bepaalt de wetgever uitdrukkelijk een uiterlijke datum van aanpassing, namelijk 20 augustus 2023.

Je zal de volledige procedure voor wijziging van het arbeidsreglement moeten volgen. Heb je geen ondernemingsraad, dan betekent dat dat je je werknemers gedurende 15 dagen de tijd moet geven om een opmerking toe te voegen in het uitgehangen opmerkingenregister. Het arbeidsreglement en het opmerkingenregister moet vervolgens worden bezorgd aan de sociale inspectie. Je hangt vervolgens een exemplaar van het arbeidsreglement op een zichtbare plaats, bezorgt elke werknemer een kopie van het arbeidsreglement en laat hen een document tekenen voor ontvangst.

Er zijn strikt genomen een aantal aspecten waarvoor je geen volledige procedure moet doorlopen (zie *), maar doordat je de wijzigingen tegelijkertijd doorvoert met de wijziging van andere verplichte vermeldingen waarvoor de volledige procedure wel moet gevolgd worden, ga je deze meenemen in dezelfde wijzigingsprocedure.

Hulp nodig?

Je kan bij Acerta de nodige modeldocumenten bekomen:

  • Een bijlage bij het arbeidsreglement
    • via de module Modeldocumenten in Trefzeker hoofdstuk IV. Arbeidsreglement en bijlagen;
    • of via de Acerta Consult DIY-pagina.
  • De eerste keer dat je een arbeidsreglement zal opmaken? Gebruik dan het model van arbeidsreglement dat voldoet aan deze nieuwe regels via de module Modeldocumenten in Trefzeker onder hoofdstuk IV. Arbeidsreglement en bijlagen of vraag dit aan via legal.consult@acerta.be of via 016/24.63.45.

Twijfel je aan de wettelijkheid van bepaalde clausules die je wenst op te nemen? Wens je een specifieke clausule voor jouw onderneming toe te voegen? Of heb je gewoon liever dat een expert alles voor jou invult? Aarzel dan niet om een beroep te doen op de diensten van onze Legal consultants via legal.consult@acerta.be of via 016/24.63.45.

Bron:

  • Wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen, BS 10 november 2022
  • Wet van 7 oktober 2022 houdende gedeeltelijke omzetting van Richtlijn (EU) 2019/1152 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in de Europese Unie, BS 31 oktober 2022

Deel dit artikel