Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Flexibelere rij – en rusttijden voor autobussen en autocars met activiteiten van ongeregeld vervoer wat is nieuw?

08 juli 2024

De recente EU Verordening 2024/1258 voorziet meer flexibiliteit in rij- en rusttijden voor activiteiten van ongeregeld vervoer. Ondernemingen die gebruik willen maken van de bijkomende uitzonderingen moeten gedurende 28 dagen een kopie van het rittenblad bijhouden aan boord van het voertuig.

3 nieuwe mogelijkheden

Opsplitsing van de rustpauze van 45 minuten

Elke chauffeur is verplicht om na een rijtijd van 4,5 uur een onderbreking te nemen van 45 minuten. Eerder werd beslist dat de chauffeur deze onderbreking mocht opsplitsen in een pauze van 15 minuten en een pauze van 30 minuten. Vanaf nu kunnen de chauffeurs hun pauze ook verdelen over twee pauzes van minimaal 15 minuten. Daardoor zijn bijvoorbeeld ook volgende combinaties mogelijk: 30+15, 20+25, 17+28.

Verlenging van dagelijkse diensttijd met 1 uur tijdens reizen van minstens 6 dagen.

Wanneer een autocarchauffeur een reis moet verzorgen met één en dezelfde groep reizigers van 6 dagen of meer, mag hij voortaan een diensttijd/amplitude van 14u of 16u  genieten (voorheen was dit 13u en 15u). Wanneer ze reizen van 8 dagen en meer verzorgen kan dit zelfs tweemaal. Concreet wordt de dagelijkse rust dus met één uur uitgesteld en neemt de chauffeur zijn dagelijkse rust niet binnen de 24 maar binnen de 25 uur na de vorige rusttijd.

Let wel, de totale dagelijkse rijtijd mag niet meer dan 7 uur bedragen en de verkeersveiligheid mag hierdoor niet in gevaar worden gebracht. Deze uitzondering geldt ook enkel wanneer er maar 1 chauffeur is die de reis begeleidt.

12-dagenregel voor nationaal vervoer

Op het principe dat een wekelijkse rusttijd moet beginnen na het einde van 6 periodes van 24 uur na de vorige wekelijkse rusttijd, kon vroeger al onder voorwaarden worden afgeweken voor het internationaal vervoer. Maar, de mogelijkheid om de wekelijkse rusttijd voor maximaal 12 opeenvolgende perioden van 24 uur uit te stellen, wordt nu ook opengesteld voor het nationaal ongeregeld personenvervoer.

De voorwaarde ‘de vervoersdienst omvat minstens één periode van 24 aaneengesloten uren in een ander land dan waar de dienst begon’, is immers geschrapt. Hierdoor kan je als vervoerbedrijf voortaan ook nationale reizen van meer dan 6 dagen aanbieden voor binnenlands vervoer, maar bijvoorbeeld ook in fly and drive combinaties.

De andere voorwaarden voor het gebruik van deze 12-dagenregel blijven ongewijzigd.

  • De chauffeur moet hierna dus ofwel twee normale wekelijkse rusttijden vlak na elkaar (ononderbroken periode van 90 uur) ofwel een normale wekelijkse rusttijd en een verkorte wekelijkse rusttijd van minstens 24 uur (ononderbroken periode van minstens 69 uur) nemen. In deze laatste situatie wordt de resterende rusttijd ineens opgenomen voor het einde van de derde week na het verstrijken van de afwijkingsperiode.
  • Daarnaast moet het voertuig zijn uitgerust met een digitale tachograaf.
  • Als je chauffeur ’s nachts rijdt, tussen 22 uur en 6 uur, heeft deze ofwel een co-chauffeur of wordt de rijtijd teruggebracht naar 3 uur in plaats van 4u30.

Formaliteiten

Wil je gebruik maken van deze bijkomende flexibiliteit houd er dan rekening mee dat je chauffeur de naleving van deze rusttijden steeds moet kunnen aantonen met een correct ingevuld rittenblad. Het is de verantwoordelijkheid van de vervoersonderneming om dit aan de bestuurder mee te geven tijdens elke reis. Voor binnenlands vervoer kan gebruik worden gemaakt van het rittenblad voor internationaal vervoer en kan je dit hierop aanduiden. Europa bekijkt tegen 31 december 2026 of het mogelijk is dit rittenblad te digitaliseren.

Bewaar een kopie van dit rittenblad minstens 28 dagen, en vanaf 31 december 2024 56 dagen, aan boord van het voertuig.  Dit kan op papier of in een gemakkelijk leesbare digitale vorm (bijvoorbeeld foto of scan).

Daarnaast blijf je ook de tachograaf uiteraard gebruiken wanneer deze in het voertuig moet aanwezig zijn. Eventuele inbreuken op een niet correct gebruik van deze tachograaf kunnen zowel in binnen – als buitenland worden bestraft.
De bewaarplicht valt weg van zodra er in de tachograaf een mogelijkheid bestaat om geregeld en ongeregeld vervoer van elkaar te onderscheiden.

Bron:
Verordening EU 2024/1258

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates