Assertieve communicatie voor een betere samenwerking

Prijs op aanvraag

Training
Opleiding op maat aanvragen

 Deze opleiding draagt bij aan jouw duurzaam hr-beleid.

Deel deze opleiding via

Assertieve communicatie voor een betere samenwerking

Assertief communiceren, het klinkt simpel én vanzelfsprekend. Toch blijft het voor vele medewerkers en leidinggevenden elke dag opnieuw een enorme uitdaging. En dat laat zich voelen op de werkvloer: niet-assertieve communicatie leidt vaak tot misverstanden en een stroeve samenwerking. En dat kan anders!

Herken je deze situaties bij jezelf of bij je medewerkers:

  • Je had iets willen zeggen, maar… je zweeg.
  • Je had iets willen doen, maar … je deed het niet.
  • Je had iets willen vragen, maar … je durfde niet.
  • Je wou ‘nee’ zeggen, maar … je zei toch ‘ja’.

Hoog tijd voor een stevige assertiviteitstraining!

Na deze training

  • Ervaar je dat assertiviteit je veel meer kan brengen dan je ooit vermoedde zoals meer zelfzekerheid, vertrouwen en welbevinden
  • Herken en ken je naast assertiviteit ook andere communicatiehoudingen
  • Durf je je mening geven op een zelfverzekerde manier zodat anderen je beter begrijpen en samenwerken vlotter en aangenamer verloopt

Inhoud

Wat is assertiviteit?

  • RESPECT als fundament.
  • Hoe assertief ben je?
  • Assertief gedrag en de alternatieven
  • Wat weerhoudt jou om assertief te zijn?

Communicatie: dé basis voor een assertieve houding

  • Hoe communiceer je effectief en assertief?
  • Woorden, stem en lichaamstaal, welke rol spelen ze en hoe zet je ze positief in?
  • Actief luisteren, als wezenlijk onderdeel van assertiviteit.

Assertief zijn, hoe doe je dat?

  • Je innerlijke dialoog: nieuwe, gezonde denkpatronen creëren
  • Omgaan met feedback en feedforward over positieve en negatieve punten
  • Bewust omgaan met kernkwaliteiten van jezelf en anderen
  • ‘Neen’ zeggen, grenzen aangeven en samen oplossingen zoeken
  • Verrassend: ruimte voor ‘Ja’
  • Assertief en effectief hulp vragen
  • Krachtig omgaan met kwetsende opmerkingen en krachtig zijn door kwetsbaarheid
  • Het hoofd koel houden, ook in moeilijke situaties
  • Respectvol ontwapenen bij manipulatie
Aanpak

Je oefent nieuw gedrag aan de hand van concrete situaties aangebracht door jou en andere deelnemers. Oefeningen, simulaties en kritische zelfreflectie vormen de rode draad tijdens deze training.

Waar en wanneer

Er zijn geen sessies meer ingepland. Maar, je kan deze opleiding op maat aanvragen.

Opleiding op maat aanvragen

Doelgroep

Iedere medewerker en leidinggevende die wil ervaren hoe assertief communiceren positief bijdraagt aan een respectvolle samenwerking en  een beter algemeen welzijn.

Docenten

Prijs

Gerelateerde opleidingen

Timemanagement: werk slimmer, niet harder

Tijdens een modale werkdag loeren diverse tijdrovende valkuilen om de hoek. Hoe hou je jouw agenda onder controle? Hoe leg je de juiste prioriteiten?

Bekijk de opleiding

Performance management: stimuleer de groei van je medewerkers en je organisatie

Een nieuwe performance cyclus die het engagement van je medewerkers verhoogt en leidt meer productiviteit in je organisatie, dat is het onderwerp van deze workshop.

Bekijk de opleiding

Coachend leidinggeven

Waarom en hoe je met coachend leidinggeven je medewerkers meer motiveert, leer je in deze hands-on training van 1 dag. Inclusief vaardigheden voor coachinggesprekken.

Bekijk de opleiding