AI binnen de accountancysector: vriend of vijand?
Artificiële Intelligentie is door iedereen gekend, maar wordt het ook door iedereen omarmd en ingezet om het werk te verlichten? Uit onze recente onderzoekscijfers blijkt dat de accountancysector alvast positief staat tegenover deze slimme technologie. Het daadwerkelijk gebruiken van AI zit bij de meerderheid van de accountants echter nog niet top of mind.
AI als partner in je systemen
Hoewel de meeste accountants AI enthousiast onthalen, maken ze nog niet echt gebruik van AI-toepassingen. Wat vandaag wel wordt ingezet zijn zaken zoals chatbots, wat de klanten- en interne communicatie een stuk vlotter laat verlopen. Artificiële Intelligentie integreren binnen de accountancysector vraagt een bredere visie, want deze sector staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van een groter ecosysteem. Denk maar aan een constante samenwerking met bedrijven, banken, sociaal secretariaten, hr-diensten en softwareleveranciers.
Een efficiënte samenwerking met al deze partners is cruciaal, maar brengt wel wat uitdagingen met zich mee. Zo heb je geïntegreerde systemen nodig om die samenwerking tot stand te laten komen. Het voordeel van AI? Die zal deze systemen alleen nog maar performanter maken.
AI als extra hulp
De vraag die steeds en overal binnen organisaties opduikt: zal AI (mijn) job overnemen? De arbeidskrapte woedt al enkele jaren in elke sector. Jobs worden net zeer waardevol en zullen onder invloed van de snelle digitalisering mee veranderen. AI zal hier net bijdragen en zowel taken overnemen als nieuwe opportuniteiten bieden: door minder repetitief en minder input-werk, komt er tijd vrij. Die tijd geeft accountants de mogelijkheid en vrijheid zich te focussen op andere aspecten van de job. Steeds meer verwachten klanten namelijk dat accountants ook de rol van businesscoach opnemen.
De uitdaging van AI binnen de accountancysector
Dat accountants openstaan voor AI en enthousiast uitkijken naar de verdere transformatie ervan is enkel maar positief. De echte uitdaging die AI brengt, zal vooral zijn om de opportuniteiten ook effectief in te zetten voor de klant. Dat vereist natuurlijk een bepaalde expertise. Ons advies? Sta open voor verandering en wees bereid om te leren want zo blijf je groeien.
Als Acerta-partner ben je altijd een stapje voor
Sparren over de nieuwste trends in de accountancysector? Je TBA staat voor je klaar. Wil je meer weten over cyber security en hoe je goed en veilig omgaat met de persoonlijke gegevens van je klanten? Schrijf je dan zeker in voor de Acerta Summit op 30 mei 2024, een exclusief event voor accountants dat je niet wil missen.
Geschreven door
Sales Director Acerta