Vier tips voor een échte hybride samenwerking
Thuiswerk wordt opnieuw verplicht voor 4 dagen per week. We zijn ondertussen al wat ervaringen rijker. De overgang van een offline naar online manier van samenwerken hebben we al eens moeten maken. Zijn we toen met vlag en wimpel geslaagd? Niet echt. Talloze online meetings hebben ons digitaal uitgeput. De helft van de werknemers stond toen ook te springen om terug naar kantoor te gaan. We hebben onze lessen gelukkig wel geleerd. Tijd om in te zetten op een échte hybride samenwerking, waarbij we ons werk slim organiseren en aandacht hebben voor ons welzijn. Wij geven je hier alvast vier praktische tips.
1. Denk in waarde
Als werkgever wil je het beste uit je team halen. Het is hiervoor belangrijk om stil te staan bij de waarden die je (als organisatie en als team) wil creëren. Wanneer je medewerkers in verbinding zijn met de organisatie, de taken, het team en de waarden, dan geeft hen dat focus en een positief gevoel iets te betekenen. Dat draagt op zich dan weer bij aan meer geluk. Het is dus nuttig om regelmatig in gesprek te gaan over de waarde die je als team wilt creëren.
Het is beter om niet te denken in ‘aantal dagen’ verplicht thuiswerk. Het is productiever om na te denken in termen van taken, opdrachten en resultaten. Wanneer er een brainstorm, opleiding, moeilijk gesprek, enz. moet gebeuren, dan is dat beter op kantoor.
2. Slim samenwerken is niet gelijk aan vergaderen
Hybride werken vraagt om een andere manier van samenwerken. Nu we opnieuw meer moeten thuiswerken, wordt de vraag ‘doen we deze vergadering live of digitaal’ iets minder belangrijk. Welke vraag je je wél moet stellen: wat doen we asynchroon en wat doen we synchroon? We willen absoluut vermijden dat we opnieuw voortdurend achter ons scherm in meetings zitten.
Hoe kan je dan slim samenwerken? Kijk naar de resultaten en waarden die je wil afleveren, en stem je organisatie daarop af. Denk na over:
- Wie je nodig hebt waarvoor;
- Welke zaken asynchroon uitgevoerd kunnen worden;
- Hoe je in interactie met elkaar gaat;
- Waarvoor je wel een meeting moet organiseren.
Het resultaat? Minder vergaderingen, meer tijd om echt (samen) te werken én meer autonomie, wat ongetwijfeld leidt tot kwalitatief werk.
Ook op lange termijn - na deze verstrengde maatregelen -, kunnen we genieten van de vruchten die deze manier van samenwerken met zich meebrengt.
3. Job-on & job-off rituelen
Wat kenmerkt dat een werkdag ‘aan’ staat en wat kenmerkt dat een werkdag ‘uit’ staat? Sommige medewerkers kunnen gemakkelijk de ‘werkknop’ aan- en uitzetten, anderen vinden dat juist moeilijker. Hoe kan je als werkgever ervoor zorgen dat je medewerkers (zowel op individueel als teamniveau) hun dag goed kunnen organiseren? Hoe kan je hen helpen om bepaalde werkprocessen (focus, creativiteit…) te activeren? Je kan hiervoor nieuwe stimulerende rituelen gaan bedenken.
4. Waardevolle kantoortijd
We mogen nog één dag naar kantoor, maar welke dag? Wanneer de ‘kantoordag’ waardevol is, zal voor iedereen verschillen en is afhankelijk van verschillende factoren (privécontext, de aard van het werk…).
Het helpt alvast om bij te houden wie wanneer op kantoor is via thuiswerk- en tijdregistratie. Waarom? Redenen genoeg:
- Je kan de aanwezigheden op de werkvloer inplannen in het kader van permanentie
- Je hebt zicht op de bezettingsgraad op kantoor
- Je hebt zicht op het aantal thuiswerkdagen per werknemer
- Je kan de thuiswerkvergoeding berekenen (Tip: connecteer de thuiswerkregistratie met je payrollsysteem).
- …
De inzichten die je verkrijgt door thuiswerk- en tijd te registreren, stelt je als werkgever in staat om gefundeerde beslissingen te nemen die in lijn liggen met de werkelijke behoeften van de arbeidsmarkt.
Maak van het hybride werken een succes
Je thuiswerkbeleid moet 100% duidelijk zijn voor je medewerkers. Hoe zorg je daarvoor? Met duidelijke afspraken. Gebruik onze praktische thuiswerkcharter, een werkboek om samen met je team de nieuwe manier van werken vorm te geven of download onze whitepaper voor meer inspiratie.
Geschreven door
Director talent acquisition & orientation, Acerta Consult