Op deze pagina
Op deze pagina
Zijn jouw werk en privé in balans?
Hoe wil jij herinnerd worden?
Als je aan het einde van je carrière een afscheidsspeech zou houden, realiseer je je dat je vooral als mens herinnerd wilt worden. Door contact te maken met je omgeving, maak je dat ook waar. Uiteindelijk zijn het de goede tijden met je familie, vrienden, medewerkers en klanten die tellen. Bekijk de video en leer de tips van MindTransformers-expert Mario Haneca over werk-privébalans.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.
Tip 1: Durf 'nee' zeggen
Werk en privé stellen elk hun eigen eisen. Het loopt al wel eens door elkaar. Zeg daarom op tijd 'nee' als het teveel wordt.
Hier zijn wat alternatieven als je kort en krachtig nee zeggen lastig vindt:
- ‘Nee’ + waarom
- ‘Nee’ + een alternatief voorstellen
- ‘Nee’ + begrip tonen, je gevoel uiten
- Vraag bedenktijd: "Daar kan ik nu niet meteen op toezeggen. Ik zal het eerst bekijken en je straks iets laten weten."
Tip 2: Sluit bewust je werkdag af
Je kan als ondernemer blijven werken. Toch is het goed om een werkdag bewust af te sluiten. Laat je inspireren door enkele succesvolle rituelen van collega-ondernemers:
- Ik doe meteen andere kleren aan na een werkdag en dan is die in mijn hoofd afgesloten.
- Ik zet mijn koffietas van de werkdag in de vaatwas en ik neem een nieuwe tas voor ’s avonds.
- Ik sluit mijn laptop af en ik zet die in de kast zodat ik die niet meer zie.
- Zodra mijn laptop afgesloten is, ga ik wandelen met de hond.
Een andere manier die kan helpen zijn ontspanningsoefeningen. Bouw deze bewust in en maak er een gewoonte van.
Tip 3: Stop met multitasken én deconnecteer
We denken dat we twee dingen tegelijkertijd kunnen, maar dit is niet zo. Bij taken waarbij je moet nadenken, kan dit behoorlijk lastig zijn. Ons brein kan zich maar op één taak concentreren. Probeer maar eens een gesprek te voeren en tegelijkertijd een sms zonder fouten te sturen. Dus de les die je hieruit kan trekken is: doe één ding tegelijkertijd, werk je taken één voor één af.
- Zet je telefoon af en je mails uit zodra je aan een andere taak begint
- Bouw tussen elke taak, minstens heel even, pauze in
Tip 4: Jij beheert je mailbox en niet omgekeerd
Enkele gouden regels:
- Zorg ervoor dat het ‘onderwerp’ van je mail steeds overeenstemt met de inhoud. Een mail als ‘RE: bestelling 087352' waarin je leverancier info wil sturen over de braderie die eraan gaat komen is achteraf zeer moeilijk terug te vinden. Verander in je antwoord meteen het onderwerp naar ‘info braderie'.
- Maak submappen in je inbox zodat de mails gegroepeerd staan. Daardoor blijft het geheel overzichtelijk.
- Al die nieuwsbrieven die je toch niet leest? Schrijf je gewoon meteen uit.
- Laat in je inbox enkel de mails staan waar je nog iets moet mee doen. Sleep de andere weg zodra ze behandeld zijn.
- Check je mails enkele keren per dag, liefst op vaste tijdstippen en zet dat ook in je handtekening. Zo weten anderen wanneer ze een antwoord kunnen verwachten. Als het echt dringend is, dan zullen ze wel bellen.
- Mails waarop je meteen een antwoord kan geven in minder dan 2 minuten, behandel je direct en sleep je weg. Minder mails in je box = meer rust in je hoofd.