Waarom een accountant een échte kameleon is (of zou moeten zijn)
Wie zich het best kan aanpassen, zal ook overleven. Charles Darwin had het in de 19e eeuw al aan het rechte eind. Het voorbije anderhalf jaar is onze wereld enorm veranderd onder invloed van de coronapandemie. Ook accountants zijn niet aan de nieuwe uitdagingen ontsnapt én moeten zich aanpassen om te overleven. (Hoe) hebben zij zich de voorbije periode aangepast? En waarom is het voor hen belangrijk om flexibel en wendbaar te zijn en te blijven? We vroegen het aan een 280-tal accountants en geven jullie in dit artikel enkele frappante resultaten van de bevraging.
Aanpassingsvermogen is noodzakelijk
Accountants zijn haast unaniem akkoord: 97 % vindt het aanpassingsvermogen van de organisatie en de medewerkers (heel erg) belangrijk. Dat blijkt uit een recente bevraging van Acerta en Antwerp Management School. Aanpassingsvermogen kan echter verschillende vormen aannemen, en het belang kan verschillen naargelang de invulling die een accountant geeft aan aanpassingsvermogen.
Waar hechten accountants dan het méést belang aan? De klant blijkt doorslaggevend te zijn: 72 % van de accountants vinden een dienstverlening aangepast aan de noden en wensen van klanten belangrijk. Op een tweede plaats staat het aanpassingsvermogen van de medewerkers: 57% vindt het belangrijk dat de medewerkers in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe technologieën, procedures, etc. De top drie wordt afgesloten door digitalisering van processen. Ongeveer de helft (51%) van de accountants duidt dit aan als belangrijk. Niet geheel verwonderlijk, want de digitalisering en automatisering in accountantskantoren is een dagelijkse realiteit.
Aanpassingsvermogen stimuleren
Aanpassingsvermogen is belangrijk en bestaat in verschillende vormen, maar welke ingrediënten zijn nodig om medewerkers voor te bereiden op verandering? Volgens 84,6 % van de accountants moet de richting waar het bedrijf naartoe wil gekend zijn en gedragen worden door de medewerkers. Bijna de helft van de accountants (48,6 %) vindt dit zelfs de belangrijkste bouwsteen van aanpassingsvermogen. Maar ook de zaakvoerder krijgt een sleutelrol: 82,6 % van de accountants vindt het belangrijk dat de zaakvoerder de nodige ondersteuning aanbiedt aan de medewerkers om zich aan te passen. Daarnaast is – volgens drie op de vier accountants - een collectieve mindset, waarin verandering gezien wordt als een opportuniteit om te groeien, een belangrijk ingrediënt om medewerkers voor te bereiden op verandering. Via een goed hr-beleid kan je hierop inspelen en je medewerkers voorbereiden op de toekomst.
Aanpassingsvermogen in de praktijk
Accountants worden dagelijks geconfronteerd met technologische vernieuwingen en veranderingen, waardoor ook de rol van een accountant steeds meer een andere invulling krijgt. Het gaat niet alleen meer om cijfers en statistieken. Klanten willen ook goed onderbouwd advies, en zoeken meerwaarde in hun accountants. Ze zoeken iemand die strategisch meedenkt met expertise en kennis van zaken.
Nieuwe evoluties bepalen de toekomst en bepalen hoe de dienstsverlening naar klanten toe zal zijn. Als accountant zal je je moeten aanpassen om relevant te blijven in een steeds veranderende wereld. Je moet dus een échte kameleon zijn. Acerta kan je hierbij ondersteunen.
Digitaal advies nodig?
Je werkplezier, efficiëntie én meerwaarde vergroten? Dat is onze prioriteit. Daarom geven we jou alle aandacht en ondersteuning. Meteen en persoonlijk. Met alle middelen zorgen we ervoor dat jij je kan focussen op wat echt belangrijk is: je klanten.
Geschreven door
Sales Director Acerta