Gebruik van artificiële intelligentie op de werkvloer: Belgische bedrijven in top 3 van Europa
Belgische bedrijven maken steeds meer gebruik van AI op de werkvloer. Uit recente cijfers van Eurostat blijkt dat 24,7% van de Belgische ondernemingen minstens één AI-toepassing gebruikt, waarmee ons land op de derde plaats in Europa prijkt. Ter vergelijking: het Europees gemiddelde ligt met 13,5% een stuk lager. Deze snelle adoptie heeft een onmiskenbare impact op jobs. In deze blog bespreken we hoe AI vandaag al door bedrijven wordt ingezet en wat het betekent voor werkgevers en werknemers.
België als één van de Europese AI-koplopers
Dat België een voortrekkersrol speelt in AI is geen verrassing. Ons land steunt immers op een sterke kenniseconomie én bedrijven zien AI als een middel om hun concurrentiepositie te versterken. Dat blijkt ook uit de cijfers van Eurostat, want het AI-gebruik in Belgische bedrijven steeg op één jaar tijd met 80%.
Opvallend: hoe groter de onderneming, hoe sneller de adoptie van AI-tools. Bij kleine bedrijven constateren we een stijging van 10%, bij middelgrote een stijging van bijna 13% en bij grote ondernemingen nam het gebruik met 18% toe in vergelijking met een jaar geleden.
Brede inzet
Steeds vaker wordt AI ingezet om bedrijfsprocessen te optimaliseren, of sterker nog: te automatiseren. De tools worden breed ingezet voor verschillende doeleinden: analyseren van data, teksten begrijpen, teksten produceren, het automatiseren van administratieve taken, tot zelfs het screenen van cv’s tijdens het rekruteringsproces. Dankzij AI worden heel wat processen efficiënter, maar zal ook de productiviteit en kwaliteit van zowel interne als externe dienstverlening toenemen.
Kijken we specifiek naar de types AI die gebruikt worden, dan zien we dat volgende types vandaag het meest populair zijn:
- Tekstmining (15,1%), waarbij grote hoeveelheden tekst geanalyseerd worden met als doel de meest waardevolle inzichten eruit te halen;
- Natuurlijke taalgeneratie (12,7%): het automatisch genereren van tekst op basis van ruwe input of gegevens;
- AI-gebaseerde RPA (Robotic Process Automation) (10,3%): een technologie die routinetaken automatiseert met behulp van softwarebots.
Opmars in verschillende sectoren
Artificiële intelligentie wint aan populariteit in alle sectoren. De dienstensector loopt echter voorop: 27,4% van de bedrijven past al minstens één AI-tool toe, én sinds 2023 is het gebruik gestegen met 81%. In productiebedrijven gebruikt 23% dan weer AI; een stijging van 52%. De grootste groei is voor de constructiebedrijven: vandaag maakt 11% daar gebruik van AI – een stijging van maar liefst 110%. AI blijkt dus breed inzetbaar voor alle sectoren.
Impact op jobs en personeel
Hoe kijken werkgevers naar deze evolutie en welke impact verwachten zij? Uit de spiegelbevraging van Acerta Consult blijkt dat de verwachtingen uiteenlopend zijn. Zo verwacht een kwart van de bedrijven minder personeel nodig te hebben dankzij AI. 1 op de 10 werkgevers verwacht nét meer personeel te moeten inschakelen. 3 op de 10 denkt dan weer dat er geen jobverlies zal zijn, maar dat werknemers in de nabije toekomst waarschijnlijk wel andere competenties nodig zullen hebben.
Zo wordt het cruciaal dat werknemers AI-geletterd zijn en de juiste vaardigheden ontwikkelen om met nieuwe technologieën om te gaan. De AI-verordening die sinds augustus 2024 van kracht is, verplicht bedrijven bovendien om AI op een verantwoorde manier te implementeren.
AI brengt dus zowel uitdagingen als opportuniteiten met zich mee. Creëer er ruimte voor binnen jouw organisatie, zorg voor een duurzaam AI-beleid en communiceer erover met je werknemers, zodat je met behulp van AI je hr-beleid naar een hoger niveau kan tillen.
Meer weten over AI?
Download onze whitepaper of laat je begeleiden door onze experten.

Geschreven door
Manager Kenniscentrum, Acerta Consult