Op deze pagina
- Het juiste contract opstellen
- Wat staat er in een arbeidscontract?
- a. Gegevens van werknemer en werkgever
- b. Startdatum (en eventuele einddatum)
- c. Functieomschrijving
- d. Loonpakket
- Arbeidscontract opstellen met aanvullende bepalingen
- Arbeidsovereenkomst opmaken volgens cao
- Arbeidscontract stopzetten
- Arbeidsovereenkomst ondertekenen
- Een arbeidscontract opstellen? Laat je bijstaan!
- Laat Acerta je begeleiden
Op deze pagina
- Het juiste contract opstellen
- Wat staat er in een arbeidscontract?
- a. Gegevens van werknemer en werkgever
- b. Startdatum (en eventuele einddatum)
- c. Functieomschrijving
- d. Loonpakket
- Arbeidscontract opstellen met aanvullende bepalingen
- Arbeidsovereenkomst opmaken volgens cao
- Arbeidscontract stopzetten
- Arbeidsovereenkomst ondertekenen
- Een arbeidscontract opstellen? Laat je bijstaan!
- Laat Acerta je begeleiden
Een arbeidscontract opstellen? Dit moet erin staan
Ga je een werknemer aannemen? Als werkgever moet je een arbeidscontract opstellen voor elk personeelslid. Het correct uitvoeren daarvan is natuurlijk deel van een goede onboarding. In dit document zet je relevante informatie zoals de jobomschrijving, je bedrijfsgegevens, de werkuren en het loon. In heel wat sectoren zijn er bovendien collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) waar je rekening mee moet houden. We leggen je uit hoe je dat arbeidscontract best aanpakt.
Het juiste contract opstellen
Na de rekrutering en selectie van de juiste kandidaat, is het eerst en vooral van belang om te weten welk type contract je moet opstellen. Dat hangt namelijk van enkele factoren af:
-
De aard van het werk: arbeider of bediende, handelsvertegenwoordiger, huisarbeider of student
-
De duur van de overeenkomst: bepaalde duur of onbepaalde duur of voor een specifiek project
-
Andere: vervangingscontract, e.d.
Neem je als zelfstandige voor het eerst iemand aan? Lees meer over het aanwerven van je eerste werknemer
Wat staat er in een arbeidscontract?
a. Gegevens van werknemer en werkgever
Natuurlijk moet het duidelijk zijn tussen welke partijen het contract gesloten wordt. Je moet dus zowel de persoonsgegevens van je werknemer (naam, voornaam, geboortedatum, adres, …) vermelden als de bedrijfsgegevens. Geef daarbij ook de plaats van tewerkstelling aan.
b. Startdatum (en eventuele einddatum)
Ook verplicht te vermelden is de datum van indiensttreding, want die geldt als de startdatum van de arbeidsovereenkomst. Gaat het om een contract van bepaalde duur? Dan zet je natuurlijk ook de einddatum in de overeenkomst.
c. Functieomschrijving
Wat houdt de job van de nieuwe werknemer in? Ook dat staat in het arbeidscontract gedetailleerd omschreven.
Let op! Omwille van de privacywet ben je verplicht je werknemers te informeren over hoe je omgaat met de persoonsgegevens van je personeel.
d. Loonpakket
In het arbeidscontract kaart je ook de loonafspraken aan. Dan gaat het om het brutosalaris maar ook om eventuele extra vergoedingen, premies of extralegale voordelen (maaltijdcheques, ecocheques, …)
Krijg inspiratie voor een aantrekkelijk loonpakket met extralegale voordelen
Arbeidscontract opstellen met aanvullende bepalingen
Naast de standaard verplichtingen kan je ook extra afspraken vermelden in het arbeidscontract. Het kan dan gaan om een niet-concurrentiebeding, een clausule rond anciënniteit, intellectuele rechten, opleidingen en zoveel meer. Laat je hierbij adviseren door een specialist, want vaak kan je dergelijke afspraken pas maken als je aan bepaalde voorwaarden zoals loongrenzen, e.d. voldoet.
Juridisch advies nodig? De experten van Acerta Consult staan voor je klaar
Arbeidsovereenkomst opmaken volgens cao
De meeste sectoren hebben hun eigen collectieve arbeidsovereenkomsten (cao). Daarin leggen sociale partners afspraken vast over de loon- en arbeidsvoorwaarden in hun sector zoals het minimumloon, verplaatsingsvergoedingen, eindejaarspremies, (afwijkende) opzegtermijnen en de vakbondsdelegatie.
Als er in jouw sector cao’s zijn, mag het individuele arbeidscontract dat je opstelt niet afwijken.
Ook een reglement voor je werknemers opstellen is nodig. Ontdek hoe je best een arbeidsreglement opmaakt.
Arbeidscontract stopzetten
Ga je de arbeidsovereenkomst beëindigen? Dan zijn er afhankelijk van het contracttype verschillende manieren om dat te doen. Een contract van bepaalde duur loopt bijvoorbeeld automatisch af op de afgesproken datum. Bij een contract van onbepaalde duur is dat natuurlijk niet het geval. Zowel jij als je werknemer kan dan eenzijdig beslissen om het arbeidscontract stop te zetten.
Arbeidsovereenkomst ondertekenen
Om discussie te vermijden, is het aangewezen om de arbeidsovereenkomst te laten tekenen en dat door beide partijen, ten laatste op de dag van indiensttreding. Voorzie twee exemplaren: één voor jou als werkgever en één voor je nieuwe werknemer.
Een arbeidscontract opstellen? Laat je bijstaan!
Welk contract leg je je ideale kandidaat voor? Bied je een contract van bepaalde of onbepaalde duur aan? Een vervangingscontract of een overeenkomst voor voltijdse of deeltijdse arbeid? Moet je een scholingsbeding of een niet-concurrentiebeding voorzien? Onze legal consultants kennen de materie door en door en geven je specifiek advies over arbeidsovereenkomsten. Ze helpen je de contracten op te stellen zowel qua vorm als inhoud.
Bovendien heb je als payrollklant via Acerta Connect toegang tot modeldocumenten waarin de gegevens van je werknemers automatisch worden ingevuld.
Laat Acerta je begeleiden
Een arbeidscontract kiezen en opstellen. Al het nodige en wettelijk noodzakelijke erin vermelden. Er komt best wat bij kijken. Geen zorgen: Acerta ondersteunt je met juridisch advies, modeldocumenten en zoveel meer.