Het recept voor gelukkige medewerkers
Hoe zorg je ervoor dat je medewerker zich elke dag goed voelt op het werk? We delen met jou het recept voor gelukkige medewerkers.
Zorg voor een goede ‘employee experience’
Van het sollicitatiegesprek tot de aanwerving, tot misschien zelfs een promotie of functiewijziging: elke medewerker legt als het ware een reis af binnen je bedrijf. Deze reis wordt ook wel de employee journey genoemd. Wanneer je medewerker die ‘reis’ als positief ervaart, dan zal dat zijn vruchten afwerpen. Bij een goede employee experience zal je medewerker immers gelukkiger zijn, meer betrokkenheid tonen én gemotiveerder en productiever zijn.
Hoe zorg je ervoor dat die employee experience goed verloopt? Door voldoende aandacht te schenken tijdens elke fase van de reis. Denk maar aan onboarding, talentontwikkeling, welzijn of zelfs het afscheid. Breng al deze processen goed in kaart, en zorg dat er nergens hiaten zitten.
Optimaliseer het ABC
Heb jij al gehoord van de zelfdeterminatietheorie? Deze theorie stelt dat werknemers drie basisbehoeftes hebben: Autonomie, Betrokkenheid en Competentie (ABC). Vervul je deze behoeften, dan zullen je medewerkers gemotiveerder en gelukkiger zijn.
Autonomie is het gevoel van psychologische vrijheid. Laat je medewerker mee beslissen, geef hem/haar keuzemogelijkheden.
Betrokkenheid gaat over positieve werkrelaties. Maak je team sterk en hecht, zorg voor een sfeer van vertrouwen en openheid.
Competentie gaat over het gevoel doeltreffend te zijn, talenten te kunnen benutten en zelfontwikkeling. Hiervoor kan je een cultuur van kennisdeling en zelfontwikkeling stimuleren.
Onderschat de rol van de leidinggevende niet
Uit onze Talent Pulse-bevraging blijkt dat het geluk van je medewerkers voor een groot stuk afhangt van de leidinggevende, meer bepaald van zijn/haar people management skills. Wanneer de leidinggevende inzet op de talenten van zijn medewerkers en oog heeft voor de ontwikkeling van het team, naar hun welzijn vraagt en duidelijk en transparant communiceert, dan zijn je medewerkers gelukkiger en minder geneigd om van job te veranderen. Je herkent hier natuurlijk ook de basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie in. Wat je echter niet over het hoofd mag zien, is dat de leidinggevende een cruciale rol speelt in dit verhaal.
Hoe kan je je leidinggevende hierin sterker maken? In deze coronatijden wegen de communicatieve skills van de leidinggevende nu nog sterker door en voor veel leidinggevende was het aanpassen. Leidinggeven vanop afstand vereist nu eenmaal een andere aanpak.
Zet in op het welzijn van je medewerkers
Hoe gaat het met je medewerkers? Thuiswerk, werkdruk, moeilijke communicatie en sociaal isolement verhogen het risico op burn-out. Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op hun welzijn. Acerta helpt je graag.